در علم فیزیک میگوییم در مقیاسهای معمولی با شناخت برهمکنشهای میان اجزای یک دستگاه و با داشتن شرایط اولیه میتوانیم آینده هر دستگاه مکانیکی را حل کنیم؛ اما این گزاره فقط علیالاصول صحیح است و در عمل حتی برای دستگاهی که از چندده ذره تشکیل شده نیز نمیتوان معادلات حرکت را دقیقا حل کرد.
در بیانیهای که رهبر معظم انقلاب، جناب آقا سیدمجتبی حسینیخامنهای، در مورد تفاهم با آمریکا صادر کردند، کلمه علیالاصول به کار برده شده بود. من در مقام مفسر فرمایشات معظمله نیستم؛ اما به عنوان یک شنونده ساده، از کلام ایشان برداشت عجیبی نکردم و محتوا و معنای کلام را وافی به مقصود دانستم. برخی از افراد که شاید برای نخستین بار عبارت علیالاصول را شنیدهاند، برداشتهای عجیب و دور از ذهنی داشتند.
شاید تصور آنها این بود که «بنا بر اصول و ارزشهای دینی و انقلابی» باید کار دیگری میشد که اکنون بنا بر مصالح غیر از آن عمل میشود! البته در خبر نقلشده عبارتی در داخل قلاب به صورت [در مورد تفاهمنامه] اضافه شده بود که در متن اصلی وجود نداشت که مفهوم را با مشکل مواجه میکرد و بعدا تصحیح شد. اما صرفنظر از این جزئیات، معنای بیانیه رهبری معظم روشن و واضح است.
ایشان اصولا دیدگاه خوشبینانهای به تعهدات و قول و قرارهای آمریکاییها ندارند؛ ما و بسیاری از شهروندان هم همینطور. بااینحال، در شرایط موجود و با توجه به مسیری که حوادث پیش رفته، مخالفتی با مذاکره با آنها و مسیری که جناب آقای رئیسجمهور در پیش گرفتهاند، ندارند. این مثل آن است که بگوییم برای رفتن از تهران به مشهد علیالاصول باید از شاهرود رد شد، ولی حالا که مسیر حوادث ما را به جاده دیگری کشانده است، با طیکردن آن نیز مخالفتی نداریم.
17302







نظر شما