به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در اطلاعیهی نشر اگر راجع به این کتاب می خوانیم:
دربارهی نویسنده
هادی خانیکی از برجستهترین استادان ارتباطات اجتماعی ایران، پژوهشگر علوم ارتباطات، کنشگر مدنی و از چهرههای اثرگذار عرصه عمومی کشور است. نام او طی چند دههی گذشته با مفاهیمی چون گفتوگو، مدارا، سرمایه اجتماعی، جامعه مدنی و توسعهی ارتباطات گره خورده است. خانیکی در مقام استاد دانشگاه، پژوهشگر و کنشگر اجتماعی همواره کوشیده است میان دانشگاه، رسانه، فرهنگ و جامعه پیوند برقرار کند و از گفتوگو بهعنوان راهی برای تقویت همبستگی اجتماعی و کاهش شکافهای اجتماعی دفاع کند.
اهمیت «همنشینی با سرطان» به جایگاه نویسنده نیز بازمیگردد. در این کتاب، یکی از شناختهشدهترین صاحبنظران حوزهی ارتباطات و جامعه مدنی ایران، تجربهای عمیقاً شخصی را با همان نگاه انسانی، اجتماعی و گفتوگومحوری روایت میکند که سالها در آثار و فعالیتهای علمی و مدنی خود دنبال کرده است. از این رو، کتاب افزون بر روایت بیماری، تأملی در زندگی، ارتباط انسانی، امید، مسئولیت اجتماعی و امکان زیستن معنادار در شرایط دشوار است
چرا این کتاب را منتشر میکنیم؟
در سالهای اخیر، بیماری، فقدان، نااطمینانی و اضطراب به بخشی از تجربهی مشترک بسیاری از ما تبدیل شده است. با این حال، کمتر کتابی توانسته است تجربهی بیماری را از سطح روایتی شخصی فراتر ببرد و آن را به موضوعی برای تأملات فرهنگی، اجتماعی و حتی مدنی تبدیل کند.
«همنشینی با سرطان» از این منظر اثری کمنظیر است. هادی خانیکی در این کتاب هم تجربهی زیسته خود را با خوانندگان در میان میگذارد و هم نشان میدهد چگونه رنج فردی میتواند با مسائل بزرگتر زندگی جمعی، مسئولیت اجتماعی، امید مدنی و امکان گفتوگو در جامعه گره بخورد.
این کتاب صرفاً خاطرات مواجهه با یک بیماری، خودیاری یا توصیههای درمانی نیست. آنچه این اثر را متمایز میکند، غنای فرهنگی، اجتماعی و فکری آن است. در صفحات کتاب، تجربهی بیماری با ادبیات فارسی، شعر، فلسفه، علوم اجتماعی، ارتباطات، سیاست، تاریخ معاصر و زندگی روزمره ایرانیان پیوند میخورد و تصویری چندلایه از انسان و جامعه ایرانی پیش روی خواننده قرار میدهد.
«همنشینی با سرطان» را میتوان روایتی از ایران امروز دانست که در آن زندگی فردی و زندگی جمعی، رنج شخصی و دغدغههای اجتماعی، امید فردی و مسئولیت مدنی در کنار یکدیگر معنا پیدا میکنند.
مشارکت در طراحی مسیر زیست
ما باور داریم مسیر زیست هر کتابی، اگرچه با انتشار آن آغاز میشود، اما آنچه به کتاب حیات اجتماعی میبخشد، گفتوگوها، نشستها، نقدها، معرفیها، تجربههای خواندن گروهی و شبکهای از مشارکتهای فرهنگی است که پیرامون آن شکل میگیرد.
از همین رو، از همهی علاقهمندان دعوت میکنیم در خلق مسیر زیست اجتماعی این کتاب مشارکت کنند و ایدههای خود را برای معرفی، ترویج، خواندهشدن و گسترش گفتوگو پیرامون آن با ما در میان بگذارند.
بهویژه مشتاق شنیدن پیشنهادهای افراد و گروههای زیر هستیم:
کتابفروشان
روزنامهنگاران و فعالان رسانهای
منتقدان و مروجان کتاب
استادان دانشگاه و پژوهشگران
پزشکان، پرستاران و فعالان حوزهی سلامت
فعالان مدنی، اجتماعی و سیاسی
دانشجویان و نهادهای فرهنگی دانشجویی
گروهها و باشگاههای کتابخوانی
کتابخانهها
مراکز فرهنگی
بیمارستانها و مراکز درمانی
و خانوادههای بیماران و افرادی که تجربهی بیماری یا مراقبت از بیماران را داشتهاند.
چه برنامهها، نشستها، پویشها، فعالیتهای رسانهای، تجربههای کتابخوانی یا ایدههای خلاقانهای میتواند به دیدهشدن بیشتر این کتاب و شکلگیری گفتوگوهای تازه پیرامون موضوعات آن کمک کند؟
منتظر شنیدن ایدهها و پیشنهادهای
شما هستیم تا با مشارکت یکدیگر، مسیر زیست اجتماعی این کتاب را طراحی کنیم.

۲۱۶۲۱۶








نظر شما