افسر سابق اطلاعات اسرائیل: بهتر نبود آیت‌الله خامنه‌ای و لاریجانی در صحنه باقی می‌ماندند؟/اگر هدف سرنگونی نظام بود، پس چرا با آنها مذاکره می‌کنید؟

پژوهشگر ارشد برنامه ایران و محور شیعی در مؤسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل (INSS) و افسر پیشین اطلاعات نظامی اسرائیل، در یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس با تردید نسبت به کارآمدی تهدیدها و گزینه نظامی علیه ایران، استدلال می‌کند که نه فشار نظامی و نه حمله آمریکا قادر نخواهد بود تهران را وادار به پذیرش توافقی بر اساس شروط واشنگتن کند و ادامه این مسیر تنها طرفین را از دیپلماسی دورتر خواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، دنی (دنیس) سیترینوویچ، در شبکه ایکس در واکنش به حمله تازه آمریکا به ایران نوشت: 

نه تهدیدها و نه یک حمله نظامی آمریکا به احتمال زیاد ایران را از موضع کنونی خود عقب نخواهد راند؛ به‌ویژه در شرایطی که تهران، واشنگتن را در پایبندی به تعهداتش بازیگری متناقض و غیرقابل اعتماد می‌بیند.

بازگشت به یک رویارویی نظامی گسترده‌تر، احتمال دستیابی به یک توافق دیپلماتیک را کمتر خواهد کرد، نه بیشتر. از منظر ایران، اقدامات اخیر در حوزه دریایی از هم‌اکنون به‌عنوان نقض چارچوب آتش‌بس تعبیر می‌شوند.

ممکن است کسی از موضع ایران ناامید یا ناراضی باشد. اما اگر هدف رسیدن به یک توافق بود، عاقلانه‌تر این بود که افرادی مانند علی خامنه‌ای، تصمیم‌گیرنده نهایی، و علی لاریجانی، که در گذشته نقش مهمی در پر کردن شکاف‌ها میان طرفین ایفا کرده بود، همچنان در صحنه باقی می‌ماندند.

اگر هدف سرنگونی نظام بود، پس چرا اساساً با آنها مذاکره می‌کنید؟

وضعیت کنونی نتیجه مستقیم بی‌اعتمادی عمیق در هر دو طرف است؛ بی‌اعتمادی‌ای که با افزایش این درک همراه شده که وضعیت موجود دیگر قابل دوام نیست. اگر در آینده نزدیک توافقی حاصل نشود، تشدید بیشتر تنش‌ها محتمل خواهد بود. با این حال، تشدید تنش به‌خودی‌خود بعید است بتواند امتیازات معناداری از ایران بگیرد.

جمع‌بندی ماجرا این است که هیچ عملیات نظامی، چه محدود و چه گسترده، چه کوتاه‌مدت و چه طولانی‌مدت، به احتمال زیاد نخواهد توانست ایران را وادار کند توافقی را بر اساس شرایط آمریکا بپذیرد. محتمل‌تر آن است که واکنش ایران، طرفین را حتی بیش از پیش از مسیر دیپلماسی دور کند.

این همان واقعیتی است که دولت آمریکا امروز با آن روبه‌روست. اگر رئیس‌جمهور ترامپ واقعاً خواهان دستیابی به یک توافق است، ناگزیر خواهد بود دست‌کم با بخشی از مطالبات اصلی ایران وارد تعامل شود. اما اگر حاضر به انجام این کار نیست، باید خود را برای یک رویارویی طولانی‌مدت آماده کند، نه یک راه‌حل مبتنی بر مذاکره و توافق.

افسر سابق اطلاعات اسرائیل: بهتر نبود آیت‌الله خامنه‌ای و لاریجانی در صحنه باقی می‌ماندند؟/اگر هدف سرنگونی نظام بود، پس چرا با آنها مذاکره می‌کنید؟

315

کد مطلب 2231776

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 6
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    5 3
    دونفر مخالف تندروان دزد مخالف کاسبان تحریم داشتیم یکی سیدعلی رهبر یکی لاریجانی بود که عمدا سیدعلی و لاریجانی توسط خود تندروان گرا داده شدند و کشته شدند تا تندروان راحت تر کاسبی با تحريم و دزدی از جیب ملت کنند توسط گرون کردن ثانیه ای و انواع زورگیری مالیاتی کاسبی میکنند با تحریم و جنگ تندروان التماس تفکر و تعقل
  • IT ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    1 7
    هدف غزه سازی جمهوری اسلامی هست که داره خوب پیش می ره
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    5 1
    ایرانی به زور وارد هیچ مذاکره‌ای نمی‌شود این احمقها بعد از پنجاه سال نفمیدن
  • ناشناس IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    5 3
    هدف ما اخراج آمریکا از منطقه است و این کار را ان شاالله خواهیم کرد.
  • حسین حاجی پور IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    5 2
    Down with America Down with Israel
  • علی IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    4 2
    این متجاوزان تروریست خیلی پر رو و پر توقع هستند هم میزنند هم مذاکره و توافق میخوان. این وحشی‌های متمدن نمای قرن ۲۱ نمی‌دانند با کی طرف هستند
  • ققنوس IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    2 3
    نتانیاهو ۴۰ سال بود که تلاش می‌کرد آمریکا را وارد جنگ با ایران کند و روسای جمهور سابق آمریکا عقلانیت بخرج دادند و در دام او نیفتادند و ترامپ احمق و خودشیفته بزرگترین شانس نتانیاهو بود تا به تله بیفتد و برای اینکه جنگ تا زمان تغییر نظام ایران ادامه یابد اسرائیل رهبر شجاع و مورد علاقه مردم ایران و جمعی از فرماندهان و دانشمندان و مسئولین ازجمله شهید فهیم دکتر علی لاریجانی را ترور کردند تا فریب خوردگان و خود فروختگان بیگانه به خیابان بریزند و نظام را ساقط کنند و اگر نشد مردم را تهییج کنند برای خونخواهی رهبر شهید عزیز و سایر شهدای جنگ رمضان خواهان ادامه جنگ باشند همان چیزی که نتانیاهو سالهاست برای آن نقشه می‌کشد اما خامنه ای جوان کاری کرد که ایران در صحنه های میدان و خیابان و دیپلماسی پیروز شود و نتانیاهو بیش از هر زمان دیگر تنها و منزوی شود ! خدا را شاکرم که رهبری دوره دیده در محضر رهبر شهید و فرزانه انقلاب را برای اداره مملکت امام زمان (عج) مامور کرد تا مکر و کیدشان را به خودشان برگرداند انشاالله از تمام بلایا مصون و پرچم انقلاب را تا ظهور حضرت حجت برافراشته نگهدارد . آمین یا رب العالمین
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    0 1
    ما گفتیم ترامپ و نتانیابو گوش نکردند گفتند بیآیید در میدان. خیابان مردم هم اومدند آمریکا و اسرائیل نیستند حالا چیکار کنیم با موشک سجیل و خرمشهر و فتاح یادشون می‌دهیم