باهنر: سیستم اطلاعاتی کشور نیازمند بازنگری است/ فشار بی‌مورد بر حجاب نتیجه عکس دارد

محمدرضا باهنر گفت: مسئله حجاب از همان مواردی است که اگر فشار بی‌مورد وارد شود، نتیجه عکس می‌دهد. امر به معروف و نهی از منکر اگر اثر مثبت نداشته باشد، بلکه اثر منفی داشته باشد، نه تنها فایده ندارد بلکه ممکن است نتیجه معکوس بدهد. باید به این نکته توجه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در گفت وگویی درباره موضوعاتی چون نحوه مواجهه با جنگ، ضرورت آسیب‌شناسی عملکرد نهادهای اطلاعاتی، چگونگی برخورد با مسئله حجاب و اعتراضات اجتماعی، نقش عقلای نظام در شرایط حساس، لزوم پرهیز از وعده‌های غیرقابل تحقق، جایگاه مجلس در تصمیمات کلان و اهمیت اتخاذ رویکردی واقع‌گرایانه در حوزه قانون‌گذاری و سیاست خارجی پرداخته است.

بنا بر روایت ایلنا، درادامه گزیده سخنان باهنر را می‌خوانید:

*ما در کشور سیستم‌های اطلاعاتی متعددی داریم؛ وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، حفاظت اطلاعات ارتش، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و جاهای دیگر. در حالی‌که در بسیاری از کشورها ممکن است شاخه‌های مختلف اطلاعاتی وجود داشته باشد، اما کار را کاملا بین خود تقسیم می‌کنند و یک مرکزیت وجود دارد که به‌اصطلاح هماهنگ می‌کند، مدیریت می‌کند و مأموریت هر یک از این شاخه‌ها را روشن می‌سازد.

*متأسفانه این امر در کشور ما  اتفاق نیفتاده و در بسیاری از مواقع این سیستم‌های اطلاعاتی نه‌تنها کمکی به یکدیگر نمی‌کنند، بلکه سوژه‌های یکدیگر را هم از بین می‌برند. همچنین برخی از نیروهای قدیمی اطلاعات و سپاه بازنشسته می‌شوند و افرادی با تجربه کمتر جایگزین می‌شوند که گاهی پیش از آنکه مراقب تحرکات بیرونی باشند، بیش از حد درگیر بررسی‌های داخلی می‌شوند. این تعارض‌ها و برخوردها حتی گاهی موجب از بین رفتن سوژه‌ها می‌شود. بنابراین پس از ان‌شاءالله سامان‌یافتن این مسائل، باید بازنگری اساسی در سیستم اطلاعاتی کشور انجام دهیم.

*مقصود این نیست که برخی از این سیستم‌ها حذف شوند، بلکه باید مأموریت‌ها تقسیم و مدیریت شوند. همان‌طور که مربی یک تیم فوتبال هنگام فرستادن بازیکنان به زمین می‌داند چند هافبک، چند مهاجم و چند مدافع نیاز دارد و آن را مدیریت می‌کند؛ اگر یک تیم فوتبال پنج مربی داشته باشد، قطعاً شکست می‌خورد، هرچند بازیکنان قدرتمندی داشته باشد، زیرا هماهنگی و همگرایی لازم ایجاد نمی‌شود. متأسفانه نهم اسفند هم چنین وضعیتی رخ داده است.

*مسئله حجاب از همان مواردی است که اگر فشار بی‌مورد وارد شود، نتیجه عکس می‌دهد. امر به معروف و نهی از منکر اگر اثر مثبت نداشته باشد، بلکه اثر منفی داشته باشد، نه تنها فایده ندارد بلکه ممکن است نتیجه معکوس بدهد. باید به این نکته توجه کرد.

*فرض کنید در کشور ۵۰ یا ۶۰ هزار مسجد داریم که امام جماعت دارند. اگر امام جماعت‌ها برنامه‌ریزی کنند و هر ماه ۱۰ نفر از دختران محله را قانع کند که حجاب داشته باشند می دانید چه اتفاق مثبتی رخ می‌دهد؛ در مقابل اینکه صرفا برخورد سلبی داشته باشیم.برخی گفتند که باهنر گفته است حجاب لازم نیست؛ درحالی که حجاب جزو لوازم دین است و باید همه تلاش خود را بکنیم، اما تلاشی که اثر مثبت بگذارد، نه اینکه نتیجه معکوس داشته باشد. بحث من همین است.

*متاسفانه هر کسی از ظن خود سعی می کند یک موضوعی را گیر بیاورد و برعلیه افراددیگر صحبت کند.

*امروز به جایی رسیده‌ایم که اگر رسانه  بخواهد یک نقد بسیار ساده هم به رفتار نهادی مثل مجلس داشته باشد، با محدودیت مواجه می‌شود و انگ ضد انقلاب هم به او می زنند. 

*آقای خاتمی که پیام فرستاده بودند برای رهبر انقلاب نماینده رهبری برای رساندن پاسخ رهبری رفته بودند و به ایشان گفته بودند که آقای خاتمی در تهران نیست، نماینده رهبری به یزد رفتند و گفتند که آقای خاتمی در یزد نیستند و به یکی از روستاها رفته اند و ایشان تا آنجا رفته بودند تا پیام رهبری را به آقای خاتمی برسانند و بعد شفاها گفته اند که ان شالله بتوانیم از نظرات شما در آینده استفاده کنیم. 

*من می‌خواهم بگویم انتظار ما از آن بچه‌های حزب‌اللهیِ متدین که واقعاً به نظام علاقه دارند این است که توقع نداشته باشند ۸۰ میلیون جمعیت دقیقاً مانند آنها فکر کنند.

*ما باید سعی کنیم واقع گرا باشیم و خدای نکرده وعده‌های نشدنی به مردم ندهیم. همین الان برخی می‌گویند وقتی جنگ تمام شود، باید تنگه هرمز را بگیریم و درآمد تنگه هرمز هم از فروش نفت بیشتر است، این درحالی است که اشتباه می‌کنند. همانطور که عرض کردم ما در این جنگ حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیارد دلار هزینه‌های فیزیکی‌مان شده است و اگرعدم النفع را هم در نظر بگیریم می‌شود ۲۰۰ الی ۳۰۰ میلیارد دلار. 

*متأسفانه اکنون برخی نمایندگان مجلس، حتی برخی وزرا و استانداران و دیگران، مطالبات غیرممکن را مطرح و تبلیغ می‌کنند. مثلاً می‌گویند چون تورم ۴۰ درصد است، ما حقوق ها را ۶۰ درصد افزایش می‌دهیم. اگر منبع مالی نداشته باشید، تورم به ۸۰ درصد می‌رسد. اگر حقوق را دو برابر کنید، بدون پشتوانه مالی، نتیجه آن تورم بیشتر است. تبلیغ مطالبات غیرممکن باید مورد توجه قرار نگیرد. 

*من در مجلس هم که بودم می گفتم مجلس در سیاست خارجی نباید دخالت کند.

* باید مراقب بود که خدای نکرده کسی در مسیر امور سنگ‌اندازی نکند. هر کسی باید به دل خود و وجدان بازگردد و ببیند که این کاری  که می کند برای  منافع شخصی خود است یا منافع نظام ولو اینکه در این منافع نظام، منافع شخصی یا گروهی او آسیب ببیند.

۳۱۲۲۱

کد مطلب 2238303

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =