به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین: مهدی بخشی دادستان مرکز استان کرمان امروز در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه، با بیان اینکه آمار ورودی پروندهها به دادسرا در مرکز استان در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۳، ۶ درصد افزایش یافته است، بر لزوم آسیبشناسی این مسئله توسط رسانهها تأکید کرد.
وی با اشاره به ارزیابی آنلاین عملکرد دادسراها توسط مرکز کشور، از مزایای الکترونیکی شدن فرآیندهای قضایی گفت و افزود: میانگین کشوری امتیاز کار با سیستم توسط کادر قضایی و اداری ۵۷ امتیاز است، در حالی که عدد مطلوب ۸۰ امتیاز به بالاست.
بخشی ادامه داد: استان کرمان و در واقع کل کشور به دلیل کمبود نیرو در این زمینه عقب هستند و باید زمینه استخدام نیروی جدید فراهم شود.
اهمیت امنیت به عنوان پیششرط پیشرفت
دادستان کرمان با تأکید بر اهمیت امنیت به عنوان پیششرط پیشرفت، اظهار کرد: پس از حمله تروریستی ۱۳ دی ۱۴۰۲ در کرمان، تلاشهای متعددی برای اقدامات ناامنکننده در استان صورت گرفته است که برای حفظ آرامش روح و روان جامعه، این موارد اعلام نمیشوند.
وی در ادامه افزود: حمله تروریستی مسیر گلزار شهدا ما را داغدار کرد، اما از این تهدید فرصتهایی برای ارتقای امنیت کسب کردیم. مطالبهگریهای دستگاه قضایی، استانداری، نیروهای امنیتی، انتظامی و سپاه موجب شد وضعیت امنیتی استان بسیار ارتقا یابد.
بخشی با اشاره به اولویت حمایت از نیروهای مسلح و مبارزه با تروریسم، تصریح کرد: قاچاق سلاح، امنیت کویر و مبارزه با مواد مخدر از دیگر اولویتهای ما در استان کرمان است.
دادستان مرکز استان در ادامه سخنان خود به موضوع اعتیاد پرداخت و گفت: بزرگترین کمپ ماده ۱۶ کشور با عنوان دهکده "امید و زندگی" در حال احداث است که در فاز اول حدود ۶۰۰۰ نفر را پذیرش خواهد کرد.
وی با تأکید بر رویکرد ترک علمی اعتیاد، افزود: با راهاندازی این کمپ، پیشبینی میشود ۷۰ تا ۸۰ درصد سرقتهای خرد در استان کاهش یابد.
بخشی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه ساماندهی اتباع، بر بهرهمندی از ظرفیت حضور آنها در استان تأکید کرد.
ورود دادستانی به موضوع اصلاح حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی
دادستان کرمان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اولویتهای دیگر دادستانی به عنوان تکالیف مدعیالعموم، اظهار کرد: یکی از حوزهها آموزش و پرورش است، به عنوان مثال باید همه به موضوع حقوق معلمان مدارس غیرانتفاعی ورود و این وضعیت را اصلاح کنیم.
بخشی ضمن اشاره به پیگیری وضعیت زیرساختهای استان از جمله آب و برق، افزود: نباید شرایط به نحوی باشد که هر کس هر چند سال یک بار بیاید و یک تصمیم برای آب در کرمان بگیرد و ما نظارهگر باشیم.
دادستان مرکز استان کرمان محیط زیست و معادن را از دیگر اولویتها و شاخصهای مد نظر نام برد و تصریح کرد: اگر هزاران معدن و اشتغالزایی داشته باشیم اما محیط زیست را تخریب کنیم؛ داریم از اصل مطلب و فرصت نفس کشیدن میکاهیم. ضمن اینکه باید زنجیره تولید تکمیل و از خام فروشی جلوگیری شود.
وی در بخش دیگر سخنانش ضمن تاکید چند باره بر پرهیز از غفلت و از دست دادن فرصتها، اظهار کرد: یکی از بازوان قوی برای ارتقاء وضعیت استان، رسانهها هستند.
واریز ۲۳ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن استان کرمان به خزانه
بخشی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ برای برگشت حقوق دولتی معادن به کرمان تلاش کردیم، گفت: در سال گذشته ۲۳ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی واریزی معادن استان کرمان به خزانه بوده است.
دادستان کرمان با اشاره به اینکه طبق قانون معادن باید ۱۵ درصد از این عدد به استان برگردد، ادامه داد: سالها با وجود همه تلاشها، عدد برگشتی به استان به یک درصد نرسیده اما در سال گذشته ۲۸۱۰ میلیارد تومان از حقوق دولتی معادن به کرمان برگشت.
وی بر تعامل و تلاش همه مسئولان و رسانهها برای به سامان رساندن امور در استان کرمان تاکید کرد: نفع آن به همه مردم خواهد سید و با اشاره به بحث انتقال حساب شرکتهای معدنی، اظهار کرد: این شرکتها سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند و در برنامه هفتم این موضوع تصویب شده که باید انجام شود.
بخشی گفت: درباره انتقال حسابها، اقدامات هماهنگ در حال انجام است و اگر مجموعهای مقاومت کند، قطعا دستگاه قضایی ورود خواهد کرد. البته برخی حسابها به استان منتقل شده و مطالبه مردم این است دفاتر شرکتها نیز اینجا مستقر شود.
دادستان کرمان در پایان درباره ساماندهی کارگاههای ضایعاتی، افزود: این مسئله به صورت جدی در دستور کار است و یک مکان در جاده زرند در نظر گرفته شده و آمار قابل توجهی از این موارد نیز پلمب شده است.







نظر شما