کاربران برای نادرشاه غیرتی شدند؛ «نادر اهل التماس نبود»

واکنش کاربران خبرآنلاین به گزارش «نادرشاه افشار در لحظه مرگ در حالی که در خون می‌غلتید، فریاد زد: مرا نکشید، هرچه دارم از آن شما» ، از نقش سازنده نادرشاه تا انتقاد از گزارش های مربوط به قتل او را دربر می‌گرفت.

خبرگزاری خبرآنلاین؛ گزارشی که به مناسبت دویست‌وهفتادونهمین سالگرد قتل نادرشاه افشار منتشر شد واکنش های گسترده ای را در میان کاربران خبرآنلاین ایجاد کرد. این گزارش تلاش می‌کند فراتر از یک روایت  از «شب ترور»، به یک کالبدشکافی سیاسی-اجتماعی از فروپاشی دولت نادری برسد. متن، نادرشاه را هم‌زمان احیاگر اقتدار ایران در دوران فروپاشی پساصفوی و نیز چهره‌ای آمیخته با خشونت سیاسی، بدگمانی و فشار اقتصادی معرفی می‌کند: فرمانده‌ای که با بیرون راندن افغان‌ها و عقب راندن عثمانی و روسیه، استقلال ایران را بازگرداند و با فتوحات بزرگ (ازجمله فتح دهلی) به «آخرین جهان‌گشای شرق» شهرت یافت، اما در سال‌های پایانی سلطنت، حکومتش به سمت جباریت، مالیات‌های سنگین، جنگ‌های فرساینده و پارانویا لغزید.

نقطه کانونی گزارش، شرح جزئیات قتل نادر در اواخر خرداد ۱۱۲۶ خورشیدی است؛ روایتی که با اتکا به منابعی مانند لارنس لاکهارت و گزارش پادری لویی بازن (پزشک نزدیک اردوگاه نادر) بازسازی می‌شود و حتی جمله‌ای را به واپسین لحظات او نسبت می‌دهد: «مرا نکشید، هرچه دارم از آن شما». نویسنده سپس با ارجاع به پژوهش‌هایی درباره «بحران مشروعیت»، استدلال می‌کند که اتکای اصلی نادر به مشروعیت نظامی—بدون ایجاد پشتوانه پایدار سیاسی، مذهبی و اجتماعی —باعث شد همان ابزار قدرت (ارتش و شمشیر) در نهایت به بستر توطئه و فروپاشی تبدیل شود و با مرگ او، ساختاری که بیش از حد به شخص شاه وابسته بود، خیلی سریع به آشوب و تزلزل سیاسی فروغلتد.

دیدگاه‌های کاربران در واکنش به این گزارش بر چند موج عمده سوار بود:

۱- ردّ روایت جمله‌ پایانی و اتهام «تحریف/تخریب» (غالب‌ترین موج): بسیاری از کاربران معتقدند نادرشاه با آن تصویرِ «ابهت و شجاعت» اهل التماس نبوده و این جمله را ساختگی می‌دانند. این گروه، لحن تندی هم دارد و نویسنده/ رسانه را متهم به تحریف زندگی‌نامه و تخریب اسطوره‌های ایرانی می‌کند.

۲- ستایش هویتی/ملی از نادرشاه: دیدگاه‌های زیادی نادر را «بزرگ‌مرد»، «موجب سربلندی ایران» و نماد عظمت تاریخی می‌خوانند و خدمات او را برجسته می‌کنند (حتی اشاره به نقش او در آوردن طلا و جواهرات).

۳- نقد نادرشاه و نقد بت‌سازی (اقلیت اما پررنگ): چند نظر می‌گویند قدرت نادر «شخصی» بوده، مالیات‌های کمرشکن او موج مهاجرت ایجاد کرده؛ و نیز هشدار می‌دهند «از آدم‌ها بت نسازیم» و هیچ پادشاهی معصوم نیست.

۴- دیدگاه تحلیلی/ میانه‌رو و ارجاع به منبع: چند کامنت با ارجاع به مقاله/ کتاب یا توضیح درباره شیوه قتل (مثل روایت ضربه با گرز و عکس جمجمه) تلاش می‌کنند بحث را منبع‌محور کنند. یک نظر هم نادر را فرمانده نظامی بزرگی می‌داند اما و ضعف جانشین‌پروری را برجسته می‌کند.

۱۰ دیدگاه منتخب

حسن: درود بر نادرشاه؛ تاکنون ایران‌زمین چنین ابهت و عظمتی نداشته است

جلال: مگه میشه کسی که از جون خودش می‌گذره و به جنگ‌های متعدد میره، واسه جون خودش بخواد التماس کنه که مرا نکشید، هرچه دارم مال شما؟!!!!!! نادرشاه با آن‌همه ابهت و شجاعت این حرف در مخیله کسی که از فتوحات و شجاعت‌های نادرشاه شنیده، نمی‌گنجه

علی : کار شما به جایی رسیده که زندگی‌نامه اسطوره‌های ایران‌زمین رو هم تحریف می‌کنید. شما واقعاً ایرانی هستین؟ یا قصد تخریب دارید.

مص : ایرانی جماعت دنبال بت‌سازیه.

ناشناس: مغول‌ها هم برای چنگیز و ازبک‌ها هم برای تیمور لنگ به‌به و چه‌چه می‌کنند. نادر قدرت شخصی داشت، نه ملی و نه مذهبی. مالیات‌های کمرشکن او سبب فراری شدن چندصد هزار از مردم از ایران شد.

حسن باوندپوربه‌ نظرم نویسنده با تحلیل کردنش قصد کوچک کردن نادرِ صاحب‌قران کرده؛ درحالی‌که نادرِ بزرگ رو کمتر از شاهان اواخر صفویه می‌داند. لطفاً از خدمتی که نادر به ایران کرد هم بگین. روح نادرشاه بزرگ شاد. نادر فرزند ایران.

دکتر علوی (هیئت علمی): بدون شک خدمت کرده ولی خدمت نظامی کرده در محدوده یک فرمانده نظامی. هیچ‌گاه نادر یک مدیر باکفایت و یک پادشاه سازنده نبود و مشکل دیگری که داشت این بود که برای خودش جانشین خوبی باقی نگذاشت.... البته این ایراد شاه عباس اول صفوی هم بود با این‌که هم در بعد نظامی هم اقتصادی شاهکار مرد اما جانشین‌های خودش را کشت .... نادر هم اگر بجای تعصب بی‌جا در امور نظامی و پارانویا در آخر عمر وقتش را صرف ساخت کشور می‌کرد و از حمله بدون دلیل به هند جلوگیری می‌کرد صد درصد جایگاه والا تری داشت

منصوریطبق مدارک سر او جدا نشد. دو نوکر او شبانه وارد خیمه شدن با گرز به سرش ضربه زدن و او را کشتن. روزی که باقی‌مانده استخوان‌هایش به آرامگاه فعلی منتقل شد از جمجمه عکس گرفته شده و روایت ضربه با گرز را تایید می‌کند.

ضدکمونیست: لطفا حتما کتاب «عقاب کلات» را بخوانید تا به عظمت و بزرگی نادرشاه پی ببرید. نادرشاه افشار اهل التماس کردن نبود.

رضا: یک بازخوانی از تاریخ، براساس کتب مستشرقین غربی بود. از آدم‌ها بت نسازیم؛ هیچ پادشاهی معصوم نبوده.

گزارش کامل قتل نادرشاه را در اینجا بخوانید

۲۵۹

کد مطلب 2236459

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 64
  • نظرات غیرقابل انتشار: 43
  • علی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    154 7
    نادرشاه شجاع دلیر و قدرتمند بودوچنین آدمی برای چند روز بیشتر زندگی کردن به کسی التماس نمیکند
    • مسافر IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      88 2
      تا جائیکه یادمه تو کتاب تارخ خوانده بودیم نادرشاه در جنگها همیشه در جلوی لشگر حرکت میکرده . حالا بیاد برای حفظ جونش التماس بکنه که منو نکشید . زنده باد نادر شاه...
  • ناآشنا IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    نادرشاه هرچه بود خیلی بهتراز عربهای ترسو بودکه همه چیزشونو غربی ها گرفتند منجمله شرف،ناموس،پول و....
    • حسن صیادی IR ۱۹:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      39 40
      الان این موضوع چه ربطی به عرب ها داشت؟
    • امیرحسین IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      31 23
      یه روز باید حرف‌های نژادپرستانه توی این کشور جرم‌انگاری بشه.
    • علیرضا IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      34 13
      نقد به جایی بود. هرجا بحث از بزدل و ترسو بود یه گریز به این عربای سعودی بزنید.
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    120 7
    انگلیس یک دزد دارد هزار داستان و فیلم درست کردن رابین هود ولی ما هزار استوره داریم ،،،،،،،،،،،،....
  • طاها IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    82 29
    یک ترک زاده مانند نادر از مرگ بترسد؟ جوک خوبی بود
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      45 17
      نژاد پرست و قوم گرای عقب مانده
    • سعید میرزایی IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      52 16
      ترک زاده نه .. پادشاه ایرانی ترک زبان
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    6 134
    آدمی پست و پسر کش بود
  • امیر از آران IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    77 2
    به نظرم ممکنه تحریف صورت گرفته باشه مثلا اون هایی که کشتنش بعدش برای خراب کردن نادرشاه و یالا بردن خودشون ، دروغ هایی رو راجبش بگن یا حتی این کار رو رقیبانش یا کسانی که دنبال قدرت بودن هم میتونن انجام بدن و البته ممکن هم هست که در سال های اخر دچار بحران روانی هم شده باشه ولی در هر صورت نادرشاه یکی از بزرگ ترین جنگ سالاران تاریخ ایران و جهان بوده...
  • محمد از لرستان IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    89 4
    قلم به دستان تلاش می‌کنند .ابهت وجذابیت بزرگان وپادشاهان تاریخ ایران را کم کنند تا تاریخ ایران را تهی از قهرمانان ملی کنند...
  • هموطن IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    54 4
    افسوس که برادر نادر شاه حتی یک چهارم نادر شاه کبیر نبود تا نادرشاه از بی لیاقتی او خشمگین شود ودر نتیجه تاریخ به اون شکل. ورق بخورد.. درغیر این صورت نادرشاه با خیانت گران غافل گیر نمی شد و ایران ما هم آن سرزمین فوق پهناور را دارا بود افسوس هزاران افسوس روحش شاد و خداوند بیامرزدش...
  • محمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    6 64
    نادر شاه صرفا برای خودش خوب بود و ایل افشار نادر شاه با مالیات کمر شکن از مردم اقتصاد جنگ رو میچرخوند و ایرانیها در نهایت نکبت زندگی میکردند این در مورد آغا محمد خان قاجار نیز صادق بود و از قدیم تریها خسرو پرویز
  • تاجیک IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    فقط امام حسین بود که التماس کسی را نکرد
  • سید IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    72 4
    با سلام خدمت تمامی با غیرت ها نادر شاه افشار جهان گشایی که لرزه بر اندام تمام دشمنان انداخته بود و در جنگ هراسی از کشته شدن نداشت الان که نادر شاه در بین ما نیست هر اراجیفی نسبت به ایشان می توان تعریف کرد که دور از واقعیت هست
  • امیر IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    50 3
    در باره نادر شاه با احترام بنویسید اگر تاریخ بدانید او در توصیف نگنجد هبچ‌ جنگی جز برای آزادی خاک ایران و برای احیای حق ایرانیان نکرد او مهد شجاعت اراده و نجابت بود گیتی مثل نادر به خود ندیده
  • علی IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    56 2
    نادر شاه کوه غیرت و شجاعت ایرانزمین
  • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    18 4
    اتفاقا ندارد همان حالت شمشیر یکی از آنها روگرفته بود و دوتاشون زخمی ولی ضربه کاری خورده بود.....
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    34 2
    هر چی بود دلش برای وطن می تپید تمام پادشاهان جهان معمولاً مستبد بودن
  • تاریخدان IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    5 48
    نادر شاه بیش از آن که شاه و سیاستمدار باشد یک جنگجوی بی تدبیر بود که هرگز سیاست و درایت حکمرانی نداشت و به همین دلیل هرگز قابل قیاس با پادشاهان بزرگ ایران همچون کورش کبیر و داریوش و کریم خان زند نبوده و نیست
  • محمد IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    22 11
    چه طایفه کردچه کرمانج هیچگاه درمقابل کسی سرخم نکردن اونهایی هم که نادر رونمیشناختن برن کتاب من نادرفرزندشمشیر روبخوانن بعدمتوجه شخصیت اومیشن
    • مجید IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
      15 3
      حالا نادرشاه چه ربطی به کورد و کرمانج داره
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    22 4
    نادر شاه کسی بود که ریشه مغول‌ها را شکست داد مغولها کسانی بودن که کسی حریفشان نشد بجز نادر له صغیر کبیر ایران رحم نکردند باور ندارید تاریخ مرور کنید
  • آریا IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    19 3
    نادر پسر شمشیر، ترسهای طبیعی در درون هرانسانی هست اما نادر درجنگهای بیشماری قید جانش را میزد آنهم به خاط عظمت وخاک وطن، واینکه با هر طایفه و قومی میدانست چگونه برخوردکند...
  • عثمون IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    25 2
    شما همین الان در عصر هوش مصنوعی و در عصر تکنولوژی های مدرن،نمیتوانید واقعیت یک امر را ثابت کنید،با وجود صدها فیلم و عکس وصدا وتصویر،،چطور با قاطعیت گفتین که نادر شاه التماس کرده،،با توجه به روحیات ایشان این امر از نادر بزرگ محاله،،محال،،
  • محمدمهدی IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    21 2
    زنده بادنادرشاه وهرکسی که برای سربلندی ایران وایرانی تلاش میکند
  • محمد IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    17 2
    بی شک نادرشاه خدمات فراموش نشدی برای حفظ ایران انجام داده است و از جمله آزاد سازی ایران از دست افاغنه کار بسیار بزرگی بود . و همچنین عقب راندن عثمانی ها ،روسها و ازبکها از مناطق اشغالی ایران قابل ستایش و افتخار هر ایرانی است .
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    20 2
    توجه داشته باشند که جواهرات سلطنتی موجود در ایران را نادرشاه از هندوستان بغنیمت گرفت راجع باشخاص وموقعیت انان باید درزمان خودشان سنجیده شوند نه حال
  • پرویز IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    24 2
    یکم ازچینی ها یاد بگیرین همش به بزرگی خودشون میرن جلو ما ایران ها چی همش باهم دعواداریم وطن نفسه ایران پاک ترین کشور دنیاست