علیرضا نجمی: تفاهم نامه میان ایران و آمریکا از سوی دو رئیسجمهوری امضا شد و برای نخستین بار بعد از انقلاب، امضای روسای جمهوری ایران و آمریکا ذیل یک قرارداد در کنار یکدیگر قرار میگیرد؛ اما نگاهی به داخل کشور نشان میدهد، وضعیت کمی عجیب شده است.
در چند روز گذشته جریان تندرو آنچه میخواستند را از انواع تریبونها نثار تیم مذاکره کننده بخصوص محمدباقر قالیباف و سید عباس عراقچی کردند و روند مذاکرات را مورد حمله قرار میدادند.
در برخی تجمعات شبانه، طیفهای تندرو که از دستیابی به توافق سرخورده شدهاند، شعارهای توهین آمیزی علیه تیم مذاکره کننده سر میدادند؛ حال این سوال بسیار پرنگ میشود که این دو قطبی سازی به نفع منافع ملی است؟ قطعا جواب منفی خواهد بود زیرا در شرایط فعلی اختلاف و شکاف به نفع نتیجه دهی توافق نخواهد بود.
حال سوال دیگری که پیش میآید این است که مگر مذاکرات و روند و نتایج آن به تایید نظام نرسیده است؟ پس دلیل مخالفت این طیف سیاسی با تصمیم نظام چیست؟
برقراری صلح یا ترک مخاصمه در صلاحیت نمایندگان مجلس نمی باشد
در همین راستا خبرآنلاین با محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح طلب گفتگو کرده است؛ وی دراین باره گفت: بر اساس بند اول اصل ۱۱۰ قانون اساسی تعیین سیاستهای کلی نظام با شخص رهبری است که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعمال می شود، همچنین نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام نیز، طبق بند دوم همین اصل، با شخص رهبری می باشد.
رهامی گفت: طبق بند پنجم اصل یکصد و دهم قانون اساسی اعلان جنگ و صلح و بسیج نیروها هم از اختیارت رهبری است، بنابر این در موضوع رسیدن به توافق با امریکا و برقراری صلح یا ترک مخاصمه با دولت متخاصم، اصولا تصمیم گیری در این نوع مسائل و موضوعات در صلاحیت نمایندگان مجلس نمی باشد، تا ضرورتی بر تأمین نظر آنها وجود داشته باشد،خصوصا که در حال حاضر اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران از برقراری صلح و ترک مخاصمه قویا اعلام حمایت می کنند.
فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به مخالفت ها درباره مذاکرات گفت: مخالفت تعداد قلیلی از نمایندگان مجلس و بعضی جریانهای سیاسی تندرو همسو با آن نمایندگان، نه تنها محلی از اعراب ندارد، بلکه در روند جاری مربوط به سیاستهای کلی نظام و اعلان صلح و ترک مخاصمه، هیچ اثرگذاری نداشته و فقط مخالفخوانی آنها را با اکثریت ملت ایران و خط مشی کلان نظام و رهبری نشان می دهد.
وی افزود: اگر تعدادی از نمایندگان هم در خصوص این نوع مسائل کلان نظری داشته باشند، می توانند مانند همه صاحبنظران و فعالان سیاسی، نظر خودرا کتبا و یا از طرق دیگر به اطلاع رهبری و شورای عالی امنیت ملی کشور برسانند.
تندروها حق ندارند در شرایط حساس لشکرکشی کنند/برخی از جریانات تندرو همسو با اسرائیل هستند!
رهامی ادامه داد: اما آنها حق ندارند در شرایط حساس کشور، لشکرکشی کنند و در مقابل وزارت خارجه و دیگر نهادها و ارگانهای قانونی که وظیفه اجرای سیاستهای کلی نظام را دارند، هیاهو و آشوب راه بیندازند و خدای نکرده به مسؤلین رسمی کشور، مانند وزیر خارجه، که فقط مجری تصمیمات کلان رهبری نظام هستند، اهانت یا آنها را تهدید کنند.
این فعال اصلاح طلب گفت: این کار قطعا مخالف مصالح کشور بوده و بعضا عمل مجرمانه تلقی و مشمول پیگیری قضایی و مجازات قانونی خواهد بود.
وی تصریح کرد: در خصوص عقبه این نوع جریانات هم به هرحال برقراری صلح و ترک مخاصمه چه در داخل و چه در خارج از کشور، مخالفینی دارد که بعضا منافع آنها با ترک مخاصمه به خطر می افتد، بارز ترین این مخالفتها از سوی رژیم جنایتکار اسرائیل و شخص نتانیاهو صورت گرفته و احتمالا در آینده هم این مخالفتها و کارشکنیها از سوی رژیم مذکور ادامه خواهد داشت.
رهامی افزود: متأسفانه در داخل، بعضی از جریانها تندرو و مخالف دولت مستقر فعلی، در عمل کاملا همسو و در هماهنگی کامل با رژیم فاسد و جنایتکار اسرائیل عمل می کنند، بدون این که بخواهیم این همسویی را به ارتباط آنها با رژیم مذکور نسبت بدهیم، اما به هرحال در عمل این همسویی وجود دارد ، البته مردم و مسؤلین و تصمیم گیران اصلی کشور توجه به این مساله دارند و فریب هیاهوی این عده را نخواهند خورد.
وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر و باتوجه به شرایط حاکم بر کشور و مشکلات و تضییقاتی که این جنگ تحمیلی برای مردم و دولت و مسولین کشور ایجاد کرده است، وظیفه همگی ما در حمایت از تصمیمات کلان نظام و رهبری و پشتیبانی از دولت وخدمتگزاران کشور، خصوصا نیروهای مسلح می باشد که با فداکاری و ازجانگذشتگی در مقابل تمامی فشارها و توطئه ها و ترورها ایستادگی کردند و انواع توطئه های دشمنان این ملت و کشور را خنثی کرده و نگذاشتند استقلال، تمامیت ارضی و اعتبار و حیثیت کشور آسیبی وارد شود.
۲۹۲۲۱








نظر شما