«حق استادان است» یا «تبعیض علیه کارمندان»؟ / کاربران خبرآنلاین درباره افزایش حقوق هیات علمی چه می‌گویند؟

افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها به یکی از موضوعات بحث‌برانگیز در روزهای اخیر تبدیل شده است. گروهی آن را گامی ضروری برای حفظ نخبگان و ارتقای جایگاه دانشگاه می‌دانند و گروهی دیگر از تبعیض میان استادان، کارکنان دولت، معلمان و بازنشستگان انتقاد می‌کنند. بررسی کامنت‌ها نشان می‌دهد دغدغه اصلی مخاطبان، بیش از هر چیز، عدالت در نظام پرداخت حقوق‌هاست.

به گزارش خبرآنلاین، افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، آن هم در شرایطی که بسیاری از کارکنان دولت و بازنشستگان از شکاف میان درآمد و هزینه‌های زندگی گلایه دارند، به یکی از بحث‌برانگیزترین موضوعات روزهای اخیر تبدیل شده است. نگاهی به نظرات ثبت‌شده کاربران خبرآنلاین ذیل گزارش «انتقاد اصولگرایانه از دوبرابر شدن حقوق استادان دانشگاه» نشان می‌دهد که مخاطبان در این باره به دو اردوگاه کاملاً متفاوت تقسیم شده‌اند؛ گروهی افزایش حقوق استادان را اقدامی ضروری برای حفظ نخبگان، جلوگیری از مهاجرت و جبران عقب‌ماندگی چندساله حقوق هیات علمی می‌دانند و گروهی دیگر معتقدند افزایش‌های چند ده درصدی یا حتی نزدیک به دو برابر، در حالی که سایر کارکنان دولت افزایش‌های محدود داشته‌اند، مصداق تبعیض و بی‌عدالتی است.

دو نگاه متفاوت به یک تصمیم

بخش قابل توجهی از کاربران، اصل افزایش حقوق اعضای هیات علمی را اقدامی ضروری توصیف کرده‌اند. این دسته معتقدند طی سال‌های گذشته حقوق استادان دانشگاه متناسب با تورم و سایر گروه‌های حقوق‌بگیر افزایش نیافته و همین مسئله موجب کاهش جذابیت فعالیت دانشگاهی و افزایش مهاجرت نخبگان شده است.

در مقابل، گروه دیگری از مخاطبان بر این باورند که مشکل اصلی نه افزایش حقوق استادان، بلکه تفاوت چشمگیر میان رشد حقوق هیات علمی و سایر کارکنان دولت است. از نگاه این کاربران، تصمیم‌گیران باید به جای افزایش حقوق یک گروه خاص، برای ترمیم قدرت خرید همه حقوق‌بگیران برنامه‌ریزی کنند.

اعتراض به «تبعیض» میان کارکنان و هیات علمی

بخشی از کامنت‌ها از زاویه کارکنان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی نوشته شده است. این کاربران معتقدند افزایش حقوق هیات علمی در حالی صورت گرفته که حقوق سایر کارکنان رشد بسیار کمتری داشته است.

یکی از کاربران نوشته است:

«افزایش ۱۰۰ درصدی حقوق اعضای هیات علمی موجب نارضایتی تمام کارکنان دولت است که حقوقشان ۲۰ درصد افزایش یافته؛ این یک بی‌عدالتی و تبعیض است.»

کاربر دیگری نیز معتقد است:

«اگر برای افزایش حقوق اعضای هیات علمی بودجه وجود دارد، چرا برای کارمندان دانشگاه‌ها بودجه‌ای در نظر گرفته نمی‌شود؟»

دفاع از استادان؛ «حقوق‌ها دو برابر نشده است»

در سوی دیگر، تعداد زیادی از کاربران که خود را عضو هیات علمی یا آشنا با نظام پرداخت دانشگاهی معرفی کرده‌اند، نسبت به تعبیر «دو برابر شدن حقوق» اعتراض کرده‌اند. آنها می‌گویند آنچه رخ داده بیشتر نوعی ترمیم حقوقی بوده و میزان افزایش واقعی کمتر از ارقام مطرح‌شده است.

یکی از این کاربران نوشته است:

«این افزایش دو برابری نیست. اگرچه از افزایش ۷۰ درصدی صحبت شد، اما در عمل حدود ۵۰ درصد به حقوق‌ها اضافه می‌شود و هنوز هم در بسیاری از دانشگاه‌ها پرداخت نشده است.»

کاربر دیگری نیز تاکید کرده است:

«یک عضو هیات علمی با مدرک دکتری و سال‌ها تحصیل و پژوهش نباید حقوقی کمتر از بسیاری از مشاغل تخصصی دیگر دریافت کند.»

مهاجرت نخبگان؛ دغدغه‌ای که بارها تکرار شد

یکی از پرتکرارترین محورهای نظرات موافقان افزایش حقوق، موضوع مهاجرت نخبگان و کاهش انگیزه برای ورود به دانشگاه بوده است. بسیاری از کاربران معتقدند پایین بودن درآمد اعضای هیات علمی در سال‌های گذشته موجب شده دانشگاه‌ها در جذب نیروهای متخصص با مشکل مواجه شوند.

در یکی از نظرات آمده است:

«این کمترین اقدامی است که می‌تواند از فرار مغزها جلوگیری کند و انگیزه فعالیت علمی را افزایش دهد.»

مطالبه مشترک؛ عدالت برای همه حقوق‌بگیران

با وجود اختلاف نظرها، یک نقطه مشترک در میان بخش بزرگی از نظرات دیده می‌شود؛ بسیاری از کاربران معتقدند مسئله اصلی، کاهش قدرت خرید همه اقشار حقوق‌بگیر است. از بازنشستگان تامین اجتماعی گرفته تا کارکنان دولت، معلمان، کارمندان دانشگاه‌ها و اعضای هیات علمی، همگی از فشار هزینه‌های زندگی سخن گفته‌اند و خواستار اصلاح نظام پرداخت‌ها شده‌اند.

مرور نظرات کاربران خبرآنلاین نشان می‌دهد که بحث افزایش حقوق استادان دانشگاه، صرفاً یک موضوع صنفی نیست؛ بلکه به یکی از مصادیق بحث گسترده‌تر درباره عدالت مزدی، شکاف درآمدی میان گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر و نحوه توزیع منابع عمومی تبدیل شده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد همچنان محل مناقشه و گفت‌وگو خواهد بود.

۴۷۴۷

کد مطلب 2233343

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 71
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    21 13
    در میان این مباحث نگاهی هم داشته باشید به شرایط کاری و حقوق و مزایای نیروهای نظامی و انتظامی .....
  • بهی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    65 16
    لطفا در شرکت حقوق و مزایای کارمندان بانک، شرکت نفتی ها و پتروشیمی ها هم صحبت کنین. بدبخت ما هیات علمی ها که الان حقوق و مزایای یک شرکتی قراردادی داره از ما بیشتر میشه
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    21 1
    ای کاش مقامات فکری هم بحال پزشکان خانواده روستایی بکنند که در استانهایی مثل مازندران هنوز از فروردین 1404 معوقات پرداخت نشده دارند واین بدترین تبعیض است
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۴
    71 19
    به عنوان یک مسئول اداری در یک دانشگاه عرض می کنم با همان افزایش مرسوم سالیانه دریافتی یک عضو هیات علمی تازه استخدام از یک نیروی خدماتی شرکتی در دانشگاه کمتر است. این در حالی است که یک هیات علمی بطور مرسوم حداقل ده سال دیر تر آن هم پس از طی یک پروسه سخت و زمان بر به عنوان هیات علمی جذب می شود. بسیاری از کسانی که طی یکی دوسال اخیر جذب کردیم ظرف مدت کوتاهی انصراف دادند و یا جذب صنعت شدند یا به خارج رفتند. آیا اینها را می توانم با کارمندان جایگزین کنم؟! بله حقوق همه کارمندان دولت خیلی کم است و این ظلمی است که دولت ها در سال های اخیر در حق کارمندان خودش روا داشتند و شامل هیات علمی ها با شدت بیشتری شده. راه احقاق حق جلوگیری از حق دیگری نیست.
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    75 15
    من در سن ۳۶سالگی به عنوان هیات علمی جذب شده ام.. کارمندان محترم در سن ۲۰سالگی نهایتا آغاز کرده‌اند. الان استادیار پایه یک هستم. با ماهی ۳۰تومن می‌توانم چکار کنم؟بی‌حرمتی به دانشگاه را تمام کنید.
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    65 22
    جالبه که کارمندان محترم دولت در برابر اعمال افزایش های حقوق های کارگری که در طی برخی سالها بسیار بیشتر از حقوق کارمندی بوده اینقدر موضع نگرفته و نمی گیرند که در برابر حقوق قشر متخصص و تحصیل کرده!!!
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    37 37
    کارمندان با مدارک دکترا دانشگاه دولتی و همتراز هیئت علمی دانشگاه در ادارات دولتی هم زیادند ، اما متاسفانه یک سوم هیئت علمی دانشگاه ها از مزایا و حقوق برخوردارند. تنها گناه این کارمندان تحصیلکرده هم این است که در ادارات دولتی ماندگار شده اند و نتوانسته اند در مصاحبه های ورودی استخدام هیئت علمی از سد و موانع اعمال روابط و سلیقه ها بگذرند. بطور مثتال بنده لیسانس روزانه دانشگاه شیراز، فوق لیسانس رزوانه دانشگاه فردوسی مشهد، دکتری روزلنه دانشگاه شهید چمران اهواز با حقوق 34 میلیون در یک اداره دولتی شاغلم، سه مرتبه در مصاحبه استخدام هیئت علمی دانشگاه ها رد شدم. بنده رتبه 1 آزمون شرکت ملی نفت در سال 1392هستم اما بعلت ادامه تحصیل در مقطع دکتری نتوانستم در شرکت نفت شاغل شوم و با توجه به علاقه و به امید هیئت علمی دانشگاه شدن ادامه تحصیل در مقطع دکترا را انتخاب کردم و اینک به این سرنوشت دچار شدم.
  • یکی از ملت ایران IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    29 36
    با این تصمیمات ناعادلانه آقایان که دنبال منافع خودشان هستند، دانشگاه که مبداء تحول است حال پرچمدار تبعیض در کشور شده است
  • کارمند IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    21 46
    بنظر این هم تصویب میشه و عدالت نادیده گرفته بشه صدای ما هم بجایی نمیرسه چون تصمیم گیرنده ها همه هیات علمی و ذینفع هستند امیدوارم دولت ، مجلس و تصمیم گیرندگان به فکر سایر کارمندان دولت جهت حفظ زندگی ایشان و جلوگیری از فروپاشی زندگی آنان بدلیل فشار اقتصادی باشند
  • اعظم IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    9 19
    سلام کاش یه گزارش هم راجع به حقوق کارمندان و هیات علمی دانشگاه آزاد در مقایسه با حقوق کارمندان و هیات علمی دانشگاه های دولتی می نوشتید
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    37 22
    ۱. منطقی است افزایش حقوق ها براساس تورم سالیانه باشد تاسفره کارکنان کوچک نشود ۲. منطقی نیست درصد افزایش حقوق اساتید دانشگاه ها را با افزایش حقوق کارکنان مقایسه کرد چرا که دو قضیه متفاوت می باشد ۳. باتوجه به موج مهاجرت اعضای هیات علمی، عدم تمایل به استخدام در دانشگاه ها به عنوان عضو هیات علمی و خالی ماندن جایگاه فردی که مهاجرت کرده است ضرورت افزایش درصد حقوق اعضای هیات علمی به منظور ماندگاری وجود دارد ۴.فعلا موج مهاجرت در کارکنان دولت وجود ندارد و هر جایگاهی که خالی شود ده ها نفر ( به علت پایین بودن اشتغال ) آماده جایگزین شدن هستند. ۵. مصوبه افزایش حقوق شامل قضات هم بوده اما معترضی نداشته ۶. مصوبه افزایش حقوق اعضای هیات علمی اجرایی نشده است
  • مازیار IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    26 36
    تافته جدا بافته ؟ کارمندان جز کار میکنند بالاییها حق بالاتر میگیرند ؟..
  • حسین IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    29 34
    سلام با افزایش حقوق اعضای هیات علمی جلوی مهاجرت نخبگان گرفته میشود دیگر این بهانه نخ نما شده است چه افزایش باشد یانباشد انکه بخواهد میرود
  • Ali IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    24 34
    برخی از اعضای هیئت علمی می‌گویند افزایش دوبرابری نیست، اما حتی بیش از دو برابر است. یک نمونه: عضو هیئت علمی دانشکده ... دانشگاه تهران که بیشتر عمر هیئت علمی‌اش را مشغول مدیریت اجرایی بوده و ارتقای علمی خود را به درجه استادی از طریق همین شغل مدیریتی (نه آموزشی و پژوهشی) بر اساس یک قانون ناعادلانه و رانتی دیگر دریافت کرده است، اکنون حقوقش بیش از 200 میلیون تومان است. اگر دوبرابر نشده این مبلغ چگونه به دست آمده است؟
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    23 12
    پدیده مهاجرت و فرار نخبه ها دیگر محدود به اعضای هیات علمی نیست. کافی است به دور اطراف خودمان نگاه کنیم. افرادی که مهاجرت کردند طیف وسیعی از دانشجویان، متخصصان صنعت و غیره را شامل میشه.
  • مریم IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    40 26
    «یک عضو هیات علمی با مدرک دکتری و سال‌ها تحصیل و پژوهش نباید حقوقی کمتر از بسیاری از مشاغل تخصصی دیگر دریافت کند.» مگه کارمندان به اندازه یک متخصص زحمت کشیدن!!!
  • ممد IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    45 18
    بذارید حقوق اعضای هیات علمی بیشتر بشه، نوبت بقیه هم خود به خود میرسه...