گروسی: انتقال ذخایر اورانیوم ایران به خارج دشوار است/ سانتریفیوژها پیشرفته شدند، اکنون به چیزی بیش از برجام نیاز داریم

«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با وجود این که مسئله برنامه هسته‌ای ایران در روند مذاکراتی جاری مورد بحث نیست، در سخنانی که ظاهرا پاسخی به رویاهای ترامپ است، انتقال ذخایر اورانیوم ایران به خارج از کشور را امری پیچیده و حساس از نظر فنی توصیف کرد که با کمک آژانس امکان‌پذیر خواهد شد، اگرچه به گفته او این فقط یکی از گزینه‌های مورد بحث درباره سرنوشت اورانیوم ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با الجزیره بیان کرد که انتقال ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به خارج از کشور کاری «دشوار است اما غیرممکن نیست».او تاکید کرد که حمل ذخایر اورانیوم ایران به خارج از کشور کاری بسیار حساس و از نظر فنی پیچیده است.

طبق گزارش ایسنا، مدیرکل آژانس در این باره گفت: «چنین عملیاتی آسان نیست، چراکه (این ماده) به شکل گاز است، بسیار آلاینده است و عملیات ساده‌ای نیست.»

به گفته او، اکنون چند گزینه مورد بحث است، از جمله انتقال اورانیوم به خارج یا رقیق کردن آن به سطح خلوص پایین‌تر که در حال بحث درباره آن هستیم. اگرچه آژانس مستقیما مشارکت ندارد. کمک ما به این روند آن را امکان‌پذیر و کارآمد می‌سازد.

گروسی با اشاره به این که مذکرات آتی ایران و آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی متفاوت با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ خواهد بود، گفت: امروز در شرایط بسیار متفاوتی قرار داریم. اول از همه این موضوع بسیار مهم است که این توافق، البته اگر انجام شود برای شرایط پساجنگ و با پیش‌زمینه آسیب فیزیکی(به تاسیسات اتمی ایران). علاوه بر این، فناوری و ظرفیت ایران تا حد زیادی رشد یافته، بنابراین تمامی معیارهای گذشته، از جمله تعداد مشخص سانتریفیوژها و مقدار اورانیوم‌ غنی‌شده فناوری قدیمی بود. اکنون آن‌ها دستگاه‌های بسیار سریع و جدیدی دارند. بنابراین، برجام هر چه که بود، اکنون به چیز دیگری نیاز داریم.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در دولت اول خود با ناقص دانستن توافق هسته‌ای در رسیدگی به نگرانی‌ها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران، از این توافق خارج شد. اگرچه طبق این توافق، سختگیرانه‌ترین مقررات نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در ایران اجرا می‌شد.

ایران در دولت دوم ترامپ دو بار به دیپلماسی با آمریکا فرصت داد، اگرچه ترامپ با مشارکت رژیم صهیونیستی در میانه این مذاکرات اقدام به حملات متجاوزانه علیه حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران کرد و مذاکرات را بی‌نتیجه گذاشت.
مقامات تهران با اشاره به حق غنی‌سازی ایران برای اهداف صلح‌آمیز به عنوان کشور عوض پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی(ان‌پی‌تی) تاکید دارند هرگونه توافق هسته‌ای با آمریکا باید در راستای منافع ملی و حقوق مشروع ایران باشد.
اظهارات گروسی درباره ذخایر اورانیوم ایران در میانه مذاکرات تهران-واشنگتن با میانجیگری پاکستان برای دستیابی به تفاهم‌نامه پایان جنگ مطرح شده است. دو طرف گفته‌اند در روند دستیابی به تفاهم‌نامه پایان جنگ پیشرفت قابل توجهی انجام شده است، اگرچه برخی مسائل برای نهایی کردن آن هنوز به بررسی بیشتری نیاز دارد.

 اقدامات نقض آتش‌بس از سوی آمریکا، از جمله محاصره بنادر ایران و عقب‌نشینی مکرر دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از موارد توافق‌شده نهایی ساختن این تفاهم‌نامه‌ را با چالش‌های مواجه ساخته است.

با وجود این که دونالد ترامپ در روند این مذاکرات ادعاهایی را درباره سرنوشت ذخایر اورانیوم ایران مطرح کرده، هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نشده و تهران تاکید دارد هرگونه بحث درباره برنامه هسته‌ای ایران فعلا در هیچ سطحی مطرح نیست و به زمانی پس از پایان جنگ در یک فرصت مذاکراتی مشخص موکول خواهد شد.

315

کد مطلب 2227517

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 59
  • نظرات غیرقابل انتشار: 24
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    46 5
    هیچگونه اعتماد به آژانس مادامی که گروسی در راس آن است به نفع ایران نخواهد بود.
    • محمدرضا IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
      3 0
      باعث وبانی این دو جنگ آمریکا واسرائیل علیه ایران، همین جاسوس بود، کاش یکی پیدا بشه این جاسوس رو سربه نیست کنه، درسالهای قبل از گروسی هم آژانس اسامی دانشمندان هسته ای ایران رو به تروریستهای موساد داد و چند دانشمند رو ترور کردند،
  • IN ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    44 13
    گروسی خیلی بیجا کرده سرمایه چندسال ایران نباید به بیرون رود اگر تمام مسولین ومردم کشته شوند جانم فدای ایران خاکم وطنم درست میشود
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
      2 2
      احسنت . هیچ اعتمادی نباید کرد
  • حمید جعفرپور IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    35 9
    باسلام و درود فراوان به مسولان عزیز کشور مان زمانیکه اورانیوم در کشور خودمان امن نیست به نظر شما خارج از کشور امن خواهد شد چرا باید اورانیوم خارج از کشور انتقال یافت اصلا هیچ کشوری مثل کشور مان مورد اطمینان نیست
  • روحانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    29 8
    چند کلمه هم ازننه عروس
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
      2 0
      بیشتر به عمه عروس میخوره تا ننه عروس 🤣
  • علی IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    46 5
    هر وقت رفتین ضراد خانه اتمی دیمونا رژیم سفاک و دَدمنش و وحشی و خونخوار و کودک کُش و حرام زادهٔ اسرائیل رو بازرسی کردین اونوقت پشت گوشتون در ایران خواهین دید 🇮🇷
  • مهدی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    4 1
    به هیچ وجه اورانیوم ایران این سرمایه ملی به هیچ کشوری انتقال داده نمیشود حتی اگر به قیمت جان ما باشد هر چند که این مواد تضمین امنیت ملیست واین موضوع هیچ ربطی به گروسی و سازمان انرژی اتمی ندارد مگر آن موقع که تاسیسات مارا بمب باران می‌کردند این سگ ها مرده بودند تا پای جان برای ایران
  • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    4 0
    اگر علیه این جاسوس عمله صهیونیست‌ها بدلیل مواضع و دروغهاش که بهانه دست اسقاطیل و آمریکا داد و به ایران اعلام جرم شده بود الان اینقدر پر رو و وقیح نبود قوه قضاییه تا کی می خواد اینقدر فشل بمونه
  • جواد IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    4 0
    مسولین کشور بی عرضه باشند شمالی مثل گروسی هم می تواند برای ایران تصمیم بگیرد باید کلیه اقدامات پادمانی و خلع سلاح ان‌پی‌تی تی را معلق کرد وتا مسولیت سازمان و ۸الت خودش و برابری برای همه اعضا اعمال نشود به حالت مسکوت بماند
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    5 0
    اورانیوم متعلق به 90میلیون ایرانیه و در حفظ آن کوتاه نمی آییم
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 1
    احمق نباشند ،بردنش هزارتاداستان بدترازاون نگه داشتن تمامیت داستان ،،،،،،،وممکن بعد همان اتفاقاتی که فراترازتصور اتفاق ،،،،دقیقا می خواستی سلامتی روحفظ وخودتون بادیت خودتون خطری که هرگز می‌افتد ،خطرافرین کردید وتمام چرنبیل وهیروشما نقطه ای باشند برابرش،،،،،،اگرفهم باشه
  • حیدری استقلال اهواز IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    3 0
    بی شرف ترازگروسی نداریم.همین بی نسب مارو باگزارشات مکروهش ب این روزانداخت..هرچندجنگ فلاکت وبدبختی است.اماهیبت ایران وایرانی براشون ثابت شد
  • حجت IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    3 0
    به تو احمق جاسوس صهیونیست ها هیچ ربطی نداره گذشت اون زمانی که تو رو آدم حساب میکردیم رهبری معظم فرمودند اورانیوم از ایران خارج نمیشه ومطمئن باش یک گرم هم خارج نخواهد شد وقتی اورانیوم دادیم ظریف وروحانی خائن بودند اونا مرده اند
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    3 0
    کی این خبیث ابن خبیث رو ازبین مبرید، بهترین کار این هست که بدزدنش،یه جایی حبس کنن ،این حداقل کاریه که در جهت انتقام خون دانشمندان ایرانی میشه انجام داد
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    3 0
    مرگ بر گروسی و آمریکای آدمخوار ‌....اورانیوم کشور ما به خودمان بستگی دارد نه به آدمخوار ها....گورتونو گم کنید از ایران بزرگ و قوی و اسلامی و خدایی
  • رضا IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    1 0
    گروسی مثل سگ پارس کن و دم تکون بده ای جاسوس کثیف
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    2 0
    این عمله صحنه خیمه شب بازی شیطان بزرگ وصهیونیست کودک کش خفه شود وگورش راگم کند.
  • میثم IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    2 0
    آدم تر از این مردیکه نبود که راجع به مسائل هسته ای نظر بده چون هرچی آتیش هست از گور این بشر بلند میشه خیلی دوست دارم از نزدیک ببینمش
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    2 0
    خفه شو جاسوس و برده نتانیابو
  • افشین IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    1 0
    گروسی هرروز یه چیزی میگه اول باید تفهیم بشه که کی چی میخواد بعداً بشینیم صحبت کنیم
  • علی رشیدی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    1 0
    غلط کردید نه اورانیوم را می‌دهیم نه تنگ هرمز را ..... آقایان مسئول جنوب لبنان را دریابید شرافتمندانه
  • ایرانی IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    1 0
    گروسی نادان اندکی فکر اینده خود را بکن .....ترامپ نیست....تو پیرتر شده ای ...احتمالا مسوولیتی نداری .....تنها و پیر در حال گذراندن دوران بازنشستگی خود هستی بعد ناگهان تیر غیبی از جایی می‌رسد و....ناگهان بانگی برآمد خواجه مرد و.....یا همچون سلمان رشدی و..همانطور که رژیم صهیونیستی می‌گوید ما دشمنان خود را رها نمیکنیم
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    2 0
    گروسی جاسوس
  • امین IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    گروسی لطفا سکوت!یا به عبارتی خفه این امور به شما هیچ دخلی نداره شما برید هسته ای آمریکا و اسراییل رو از بازرسی کنید این مملکت صاحب داره نیازی به نظر امثال شما ها نداریم
  • ث م IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    1 0
    کثافت آشغال اپستینی اخرش به پای ایران خواهین افتاد اگر دولت مردان مذاکره را قبول نکرده بودن الان مثل سگ پارس می کردین افسوس که گوش شنوایی ندارند دولت ؟؟؟
  • زضا IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    هم برجام هم توی صهیون خسارت محض بوده و هستید.
  • علی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    گروسی یک کلام ایران هسته ای می شود مگر اسرائیل هسته ای نداشته باشد
  • ایرانی IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    ملعون بازنظر میده!!هرچی الان بسر ملت میاد بخاطر گزارش این مرتیکه زشت وپلشته .
  • حمید IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    آقای گروسی زر مفت نزن.خیانتکار
  • ناشناس IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    0 0
    دریغ از یه سانت روده راست !
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    0 0
    تو مال ملت ایرانو میخوری . تو دیگه کدوم سگی هستی که بخوای برای اورانیوم ایران تصمیم بگیری . کفتار
  • تورج IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    0 0
    شاید تبادل گروسی و اورانیوم غنی شده هم بد نباشد!
  • محمد IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    0 0
    بمیریم بهترازآن است که کسایی که خودشون بمب اتم دارند وساختندبازبه دنبال کشوری باشند که اوراخلع سلاح کنند بجنگیدیامرگ یازندگی
  • IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    0 0
    آقای گَروسی شما چه دشمنی باایران دارید که همچنان شبانه روز وسالهاست که درپی تحقیر ایران هستید مگر کشورهای دیگر بمب های هسته ای وسلاحهای مرگبار تولید وتوزیع نمکینند شاید از کشورهایی مانند آمریکا اسرائیل وسایر کشورهای دیگر می‌ترسید بس کنید
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    0 0
    اکروسی خائنی تمام معنا وموذیست او عامل جنگ وبمباران ایران است وهیچ حقی در باره برنامه هستی ایران ندارد ونباید هم فضولی داشته باشد
  • نوید بیات ترک IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    0 0
    یه فیلم در نوار ویدیوهای دهه شصت میدیدم با نام آشپزباشی(محصول فرانسه) که نقش اولش (دوشمن) خیلی شباهت به این بابا گروسی داره.
  • محمد US ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    1 0
    این گروسی یه مترسک هست که با دستهای امریکا داره میرقسه .خود گروسی پیمان ههسته ای رو با آژانس با ایران امضا ریاندند و خودش هم بازدرسی رو انجام میداد تقریبا جاسوسی نه بازرسی .نباید بهش اعتماد کرد
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    3 0
    بمب های اتمی ایران عالیییه دیگه شغالها و کفتارها دور میشن
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    1 0
    این گروسی آرژانتینی مانند نتانیاهو لهستانی حسابی به صنندلی حکمرانی خود چسبیده و ول کن ریاستهای شان نیستند.
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    1 0
    به نظرتون این توهین به ما نیست که برای منافع ملی مون تکلیف تعیین میکنن؟ مگه خودمون مردیم؟ قیم هم نمیخواهیم آمریکا وآژانس هم فکر خودشونن خیلی بی جا میکنن انقدر به ما توهین میکنن باید سفت جلوشون بایستیم تا دیگه از این غلط های زیادی نکنن هسته ای ماقابل مذاکره نیست تمام
  • علیرضا IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    2 0
    این عامل اسرائیل و آمریکا چقدر دست و پا می زنه که ذخایر ارزشمند اورانیوم ما را خارج کنه.
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    2 0
    زر نزن روباه
  • علی اصغر IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    2 0
    سلام. وقت به خیر. آقا بی کارید از این مرتیکه خبر می ذارین.کسی که جز،بی شرف های عالمه؟؟؟ اگه ایرانی هستی چرا دلسوزانه حرف نمی زنین. گروسی غلط کرده با اطناب و اذنابش
  • احسان IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    2 0
    این گروسی جاسوس چرا در مورد اورانیم ایران غلط اضافه میکنه.این خود خود صهیونیزم هست..لعنت بر گروسی خائن به ملت ایران وشهدای هسته ای..
  • احلام IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    1 2
    فقط پایان جنگ در هرصورت