حمله نماینده تندروی مجلس به دولت برای بازگشایی اینترنت/ وقتی اینترنت بین‌الملل بدون ضابطه رها می‌شود زمینه برای فعالیت فیلترشکن فروش‌ها فراهم می‌شود

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم‌گیری درباره اینترنت بین‌الملل باید در چارچوب مصوبات شورای عالی فضای مجازی و شعام انجام شود. 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احمد راستینه، در واکنش به تصمیمات ستاد ساماندهی و مدیریت فضای مجازی، اظهار کرد: اساساً ستاد ساماندهی و مدیریت فضای مجازی که به دستور رئیس‌جمهور تشکیل شده، برخی از مأموریت‌ها و شرح وظایفش با مأموریت‌ها و شرح وظایف شورای عالی فضای مجازی تداخل دارد و به عبارتی، نیازمند حکمرانی فرابخشی است.

بنابر گزارش مهر، وی افزود: یعنی قوه مجریه نمی‌تواند ستادی را تشکیل دهد که آن ستاد نیازمند اقدامات حکمرانی فرابخشی است، چراکه بخشی از این اقدامات باید توسط قوه مجریه، بخشی توسط قوه قضائیه و بخشی نیز در حوزه تقنین و نظارت توسط مجلس شورای اسلامی انجام شود. لذا با توجه به اینکه امروز اینترنت و فضای مجازی نیازمند حکمرانی فرابخشی است، این حوزه بر اساس ابلاغیات مقام معظم رهبری در شورای عالی فضای مجازی سازماندهی شده و این شورای عالی فضای مجازی است که تحت عنوان مرکز ملی فضای مجازی، صلاحیت ساماندهی و مدیریت این عرصه را دارد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بنابراین اولاً این ستادی که تشکیل شده، به علت تداخل شرح وظایف و مأموریت با شورای عالی فضای مجازی، فاقد صلاحیت است و رأی دیوان عدالت اداری در توقف این ستاد، از لحاظ حقوقی درست و دقیق است.

راستینه ادامه داد: نکته دوم این است که اتفاقاتی که در جنگ ۱۲ روزه، اغتشاشات دی‌ماه و جنگ رمضان رخ داد، نشان داد امروز اینترنت فضایی چندبعدی و اثرگذار است که ابعاد امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بر آن حاکم است. لذا ضرورت دارد همان‌طور که همه کشورهای توسعه‌یافته به سمت ایجاد و تکمیل شبکه ملی اطلاعات حرکت کرده‌اند، جمهوری اسلامی ایران نیز باید همه ظرفیت‌های خود را برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات به کار گیرد.

وی گفت: در طول جنگ ۱۲ روزه تا امروز، با هدف‌گذاری انجام‌شده، سکوهای داخلی توانستند بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر جذب کنند و با ارائه خدمات بر بستر این سکوها، بخش زیادی از نیازهای مردم برطرف شد.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: البته بخشی از جامعه مانند تجار، بازرگانان، دانشگاهیان، پژوهشگران و صاحبان کسب‌وکارهای اقتصادی و دیجیتالی نیازمند دسترسی به اینترنت بین‌الملل هستند که بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی، سازوکار دسترسی این اقشار به اینترنت بین‌الملل نیز مشخص شده و امروز خلأیی در این زمینه یعنی دسترسی به اینترنت بین‌المللی بر اساس مصوبه شعام و شورای عالی فضای مجازی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برخی به دنبال این هستند که فراتر از مصوبات شورای عالی امنیت ملی و شورای عالی فضای مجازی، اقدام به بازگشایی اینترنت بین‌الملل کنند، در حالی که باید بدانند این اقدام اولاً خلاف قانون است و ثانیاً دسترسی بی‌ضابطه به اینترنت بین‌الملل، به‌ویژه برای نوجوانان، آسیب‌های جدی برای کشور به همراه دارد.

راستینه افزود: همان‌طور که در اغتشاشات دی‌ماه مشاهده کردیم، بخشی از نوجوانانی که بازداشت شدند، به دلیل هجمه رسانه‌های معاند و فضای مجازی دچار چالش‌های هویتی و فکری شده بودند. رها کردن نوجوانان در فضای بی‌حد و مرز و در شرایط رهاشدگی مطلق، جنایت بزرگی در حق نسل امروز و آینده این سرزمین است.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور باید نسبت به دستوری که صادر کرده‌اند تجدیدنظر کنند و دستگاه‌های متولی، به‌ویژه قوه قضائیه، بر اساس رأی دیوان عدالت اداری اجازه ندهند یک اقدام فرابخشی و خارج از چارچوب قانون، در اختیار قوه مجریه قرار گیرد، چراکه این مسئله تبعات بسیار بدی برای کشور خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به ورود مجلس به این موضوع گفت: مجلس شورای اسلامی وظیفه دارد هرچه سریع‌تر به این مسئله ورود کند. همچنین طرح تحقیق و تفحص درباره فیلترشکن فروش‌ها در کمسیون فرهنگی مجلس نهایی شده و به‌زودی تکمیل خواهد شد.

وی ادامه داد: همگان خواهند دید که وقتی اینترنت بین‌الملل و اینترنت سفید بدون ضابطه رها می‌شود و برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، برای اینترنت مصرفی بین‌الملل یارانه سنگینی پرداخت می‌کنیم، زمینه برای فعالیت گسترده فیلترشکن فروش‌ها فراهم می‌شود و این موضوع آسیب‌های بزرگی را به کشور وارد کرده است.

راستینه تاکید کرد: برای عبور از آسیب‌های ناشی از فیلترشکن فروش‌ها، جلوگیری از دور زدن قانون و اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی، حتما رئیس‌جمهور باید توجه کند که ایجاد یک ستاد فرابخشی و دارای حکمرانی متعدد با ابعاد قضایی، امنیتی و تقنینی در زیرمجموعه دولت، خلاف قانون است.

وی در پایان گفت: البته دولت می‌تواند ستاد ساماندهی فضای مجازی را ذیل مرکز ملی فضای مجازی و در راستای اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی پیگیری کند، نه به‌عنوان یک ستاد بالادستی.

29215

کد مطلب 2225304

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 42
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • عبدالله IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۰
    0 0
    خودت چه سیمکارتی داری؟! فکر کردی چون با چارتا رای نماینده مجلس شدی خیلی می‌فهمی و مردم مثل گوسفند هستند؟! شما وکلا و بلکه تمام مسئولین نظام از شخص اول تا پایین‌ترین رده نوکر مردم هستید نه ارباب، این را بفهمید کار درست میشود.
  • رشیدی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۰
    0 0
    چرا بجای کلمه انتقاد از حمله استفاده می‌کنید ایا شما مامور موساد هستید چون آنها هم از بازگشایی اینترنت خوشحال شدند
  • سعید IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۰
    0 0
    آقای نماینده شما نماینده شهر کرد، معلوم نیست با چند تا رای اومدی مجلس برای یه ملت تصمیم میگیری
  • محمد IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اینترنت شما هم مثل مردم قطعه. میدونی چند میلیون نفر نون شبشون را با اینترنت درمیارن؟نه نمیدنی اگه نماینده مردم بودی اعتراض نمیکردی بلکه کاری میکردی که مردم احتیاج به فیلترشکن نداشته باشن.
  • داریوش شیذر ارانی IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۰
    0 0
    اميدوارم مردم شریف شهرکرد در انتخابات آینده مجلس دقت به خرج داده و کسی را انتخاب کنند که دشمن ایران نباشد.
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اینترنت و باز کردند که دشمنان راختر بتونن جولان بدن و با ارجیفشان ،با روح و روان مردم بازی کنند ، در این دوره کنونی که دشمن منتظر حمله به کشوره ، چرا باز کردند ، نظارتی هم که روش نیست ،
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    شما نماینده به چه حقی از طرف اجماع مردم حرف میزنید اصلا با چند عدد رای نماینده شدید کدام نماینده تا الان از درد مردم تو مجلس حرف زده خواسته ی مردم اینترنت آزاده که حق ماست شما خیلی... میکنید در مورد قطع کردن اینترنت حرف میزنی
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    شکل و رخسار خبر میدهد از ذات درون
  • سپاهی IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    تندرو سلام بنده و میلیون ها ایرانی رو به خانوادت برسون
  • قطره ای از دریای مردم IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    وقتی خودتونو از مردم جدا کردین همین تفکر حاکمه و منجر به نابودی شما میشه
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اگر اینترنت بد هست چرا خودتون استفده میکنید
  • سبحان US ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    با قطع بودن اینترنت زمینه برای فیلترشکن فروش ها فراهم میشه
  • امیرعلی اسدی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    فقط شماها عاقلید!! بقیه مردم گوسفندند؟!!
  • علی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    کاش این نمایندگان تندرو کمی هم به فکر سفره مردم بودن
  • علی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    کاش این نمایندگان تندرو کمی هم به فکر سفره مردم بودن
  • علی IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    چرا فیلتر میکنید که بعد بگید فیلتر شکنها اینترنت حق قانونی مردم هستش اگه موضو امنیته که نمیشه تا اخر عمر به هر بهونه ای فیلتر کرد
  • محمد IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اکثریت قاطع ملت خواستار رفع فیلترینگ ظالمانه هستند..لطفا اینترنت ما را ازاد کنید
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    اینترنت رو وصل نکن مردوم از کجا درآمد زایی کنند تو شیکمت سیره خبر از گرسنه نداری
  • قاسم IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۱
    0 0
    جناب راستیه من اصلا شمارا نمی شناسم ودوالی سه باراسمت راشنیده ام خواهشمند است خیلی باشتاب حرکت نکن ،تند روی رابه میانه روی وعدالت ورزی وعدالت پروری تبدیل کن به خون شهدا ورهبری عزیز فکر کن بگذار اقتصاد مملکت وروزی استارتاپ ها وسیاست های اقتصادی مسئولین انجام شود خودمان با این سخنان به کمک استکبار جهش برنداریم مردم وحامیان عزیز دراین جنگ هیمنه امریکاراشکستند تو مردم را از اینترنت ونفوذ دشمن از طریق اینترنت می ترسانی؟یابه کجا فکر می کنی الله اعلم
  • بهمن IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    بر پدر و مادر مردم آزار لعنت
  • دهقانی IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    ای بابا دیگه اینترنت را باز کنید هر موقع که کار داریم باید ۲ساعت معطل بشیم نمیشه انتقال وجه داد نمیشه به خانواده پیام داد چه وضعی است
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    چرا نظرتو به بقیه تحمیل میکنی
  • مهدی علی حسینی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۲
    0 0
    عزیز دل رطب خورده کی کند منع رطب شما نمایندگان سیم کارت سفید داشته باشید مردم اینترنت نداشته باشند این چه عدالتی است آقای نماینده
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۱۳
    0 0
    از چه نماینده‌هایی رسیدیم به چه نمابنده هایی پیشرفت به عقب