گرانی عجیب در بازار تنقلات/ یک گرم چیپس و پفک هزار تومان شد

قیمت تنقلات این روزها افزایش عجیبی را تجربه کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعطیلی مدارس به صورت حضوری و آنلاین بودن مدارس در ایران در سال جاری سبب شده است گرانی عجیب تنقلات چندان به چشم خانواده‌های ایرانی نیاید چرا که انواع کیک و بیسکویت و شیرکاکائو و ... غالبا جایگاه ویزه‌ای در کیف مدارس دارند.

 نگاهی به قیمت‌ها در قفسه‌های تنقلات اما نشان می‌دهد حجم گرانی در این بخش قابل باور نیست. هر چند تنقلات کالای اساسی و همیشگی در سبد خانوارها نیست اما گرانی شدید ان سبب شده خرید کیک و بیسکویت و چیپس و پفک و حتی بستنی از فهرست خرید خانوارهای ایرانی خارج شود.

گرانی عجیب در بازار تنقلات/ یک گرم چیپس و پفک هزار تومان شد

 چیپس روی قیمت گرانی

 قیمت چیپس‌های ۶۰ گرمی که تا سال گذشته در محدوده ۲۵ هزار تومان بود حالا به حدود ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان رسیده است. انواع چیپس‌های سرکه نمکی، دودی، ساده، پنیری و ... در این رنج قیمتی عرضه می‌شوند. افزایش قیمت چیپس ۶۰ گرمی در این دوره زمانی ۱۶۰ درصد رشد داشته است. برای بسیاری از خریداران قیمت جیپس‌های ۱۲۰ گرم به بالا دیگر قابل باور نیست . یک بسته چیپس ۱۳۸ گرمی در برندهای مختلف بین ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان قیمت دارد . چیپس‌های ۲۴۵ گرمی به قیمت ۲۵۰ هزار تومان رسیده است. چیپس‌هایی در وزن‌های بالاتر بهایی بین سیصد تا چهارصد هزار تومان دارند.

 این وضعیت در مورد پفک نیز صدق می‌کند. بهای هر بسته پفک ۱۱۰ گرمی از حدود ۴۵ هزار تومان به ۱۱۵ هزار تومان در حال حاضر رسیده است . این بهت البته برای پفک ساده است  اسنک‌های پنیری و طلایی و ... قیمتی بالاتر از این میزان دارند. در حال حاضر هر بسته اسنک طلایی ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت کرانچی های صد گرمی نیز به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است .

 کیک و بیسکویت چقدر گران شد؟

افزایش بهای آرد و روغن و ... قیمت کیک و بیسکویت را نیز به شدت متاثر کرده است. در حال حاضر قیمت هر بسته کیک وانیلی دوقلو از حدود ۱۵ هزار تومان به ۳۰ هزار تومان رسیده و بهای کیک‌های ۷۰ گرمی که سال گذشته حدود بیست تا بیست و پنج هزار تومان دبود در حال حاضر به ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است . بیسکویت‎هایی چون بیسکویت سبوس دار پرطرفدار برای دوستداران لاغری از حدود ۴۰ هزار تومان به هفتاد هزار تومان رسیده است. هر بسته بیسکویت کرم دار در ۱۹۰ گرمی در ککف قیمت ۷۵ هزار تومان عرضه می شود . بیسکویت های ساده ۱۲۵ گرمی نیز حدود ۵۰ هزار تومان به ازای هر بسته‌ی ۱۲۵ گرمی قیمت دارند. بهای بیکسویت‌های پذیریایی ساده و سبوس دار و ... در بسته‌های پانصد تا ۷۰۰ گرمی به حدود ۴۰۰ تا پانصد هزار تومان رسیده است.

 در این میان بهای بسته‌های ۲۰۰د تا ۲۲۰ گرمی شیرکاکائو نیز به حدود ۴۵ تا ۶۵ هزار تومان رسیده است . به این ترتیب خرید یک کیک و شیرکاکائو بیش از صد هزار تومان هزینه در برخواهد داشت .

بستنی بر مدار گرانی

قیمت بستنی در آستانه فصل گرما با رشد قابل ملاحظه روبه‌روست. بستنی ساده ویفری با طعم بستنی سنتی در بسته ۷۵ گرمی حدود ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود . بهای بستنی چوبی سه بعدی به ۱۵۰ هزار تومان رسیده و بستنی های چوبی ساده نیز از ۴۰ هزار تومان شروع می‌شئند . بستنی‌های با روکش‌های خاص و ویژه معروف به بستنی سالار نیز در بازار از قیمت صد هزار تومان عرضه می‌شوند. حداقل افزایش قیمت بستنی بین پنجاه تا صد درصد است چرا که بستنی ساده سال گذشته ۲۰ هزار تومان قیمت داشت و بهای بستنی‌های سه بعدی که گران‌ترین نوع بستنی بسته‌بندی در بازار ایران هستند حدود صد هزار تومان بود.

شکلات‌های تخته‌ای هشتاد گرمی از ۲۸۵ تا ۴۰۰ هزار تومان در بازار قیمت دارند.

 هر چه هست هزینه‌ی یک تفریح ساده نظیر خوردن چیپس یا پفک برای کودکان حالا افزایش چشمگیری را تجربه کرده و به نظر می‌رسد با توجه به گرانی شدید مواد غذایی، این اقلام جایگاه پیشین خود را در سبد خرید خانوار ایرانی ندارند. بسیاری از سوپرمارکت‌داران می‌گویند فروش تنقلات در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و این کاهش از یک سو به تعطیلی مدارس و غیرحضوری بودن آن و از سوی دیگر به گرانی شدید مرتبط است. 

برخی کارشناسان معتقدند آسیب وارده به پتروشیمی‌ها هزینه‌ی بسته‌بندی این اقلام را نیز افزایش داده و در کنار گرانی مواد اولیه، گرانی هزینه‌ی بسته‌بندی در قیاس با گذشته زمینه را برای رشد نامتعارف قیمت مهیا کرده است .

جدول زیر بهای برخی تنقلات پرطرفدار ایرانی در بازار کنونی را نشان می‌دهد .

گرانی عجیب در بازار تنقلات/ یک گرم چیپس و پفک هزار تومان شد

۲۲۳۲۲۳

کد مطلب 2218570

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    54 0
    بیشتر نشان دهنده کاهش ارزش پوله
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
      1 0
      فقط نشون دهنده کاهش ارزش پوله.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    54 0
    این چیزا که مهم نیست اگر قبول نداری از صدا و سیما بپرس
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    26 0
    زیاد هم عجیب نیست
  • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    33 0
    ما اول گرانی هستیم
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    30 0
    خیلی گرون شده حتی سس و نوشابه
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    33 1
    اینترنت را وصل کنید
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    19 1
    همه چیز داره گرون میشه دیکه
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    4 12
    زیاد هم مناسب نیستند
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    27 1
    تخمه آفتابگردان قبل از عید نوروز ۳۰۰ هزار تومان یک ماه پیش ۶۰۰ هزار تومان تا شنبه ۱۴۰۵/۰۲/۱۹ ۹۰۰ هزار تومان در تاریخ پنج شنبه ۱۴۰۵/۰۲/۲۴ نمی‌دانم چقدر است؟
  • علی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    30 0
    عزیز من تخمه افتابگردان چهار صد تومنی شده هشتصد و چهل هزارتومن. میگن واردات میشده الان نیست گرون شده . باورتون میشه ما تخمه را وارد میکردیم؟
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    6 34
    خدا کنه این مدل مواد غذایی کلا از سبد غذایی مردم حذف شه من که نزدیکه ۶ ماهه برا بچم حذف کردم جایگزین شیر ....میوه تازه ....تخمه ..میگیریم ....این تنقلات جز اینکه دندون رو نابود کنن معده رو سوراخ کنن ...جلوی رشد بچه رو بگیرن خاصیتی ندارن حذف کنید بره
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
      1 0
      جانشینان سالمش هم گرون شدن شدیدا.
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
      1 0
      آخه عقل هم بد نیست ، میوه و شیر که خیلی گرون تر شدن
    • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
      3 0
      خدا روشکر شما حتما وضعتون خوبه آجیل میخرین. بقیه چکار کنند؟
  • IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    24 0
    تورم این شکلیه
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    26 1
    غصه نخور پسته بخور
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    4 22
    یه جا رفتم چیپس بگیرم کوچکش رو داشت گفتم بسته بزرگترش نداری ؟ گفت گرون شده نمیاریم .ناچار چیپس کوچکش را خریدم.من چیپس را در همان بسته خودش خرد میکنم (بدون هوا و وقتی دربش باز بشه) همراه با بعضی غذا های ساده مثل نمیرو با مایونز یا کنسروجات استفاده میکنم که هم کمی غذایتش بیشتر بشه هم رستورانی تر بشه.من سالهاست که بعدا از کرونا دیگه غذای بیرون و رستورانی نخریدم.ساندویج جات را هم خودم درست میکنم.هم بصرفه تره و هم بهداشتی تر با رعایت پروتکلها درست میشه.(وقتی هانتا ویروس پاندمی شد بیشتر درک میشه)
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    14 1
    هزینه بسته بندی بالا رفته
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    23 0
    کالاهای اساسی از این بدتره
  • شهروز IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    1 0
    خب که چی ؟ الان مردم چکار کنن ؟ مگه ما قیمتها رو نمی‌بینیم ؟ راه حل چی دارید ؟
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    1 0
    خونه چقدر گرون شده؟
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    0 0
    این تنقلات بخشی مهم از دور همی های خانوادگی و پر کردن اوقات فراغت مردم بودند که از سفره مردم پر کشیدند
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    0 0
    همه چیز گران شده . من میک صبحانه خریدم 170 هزار تومان . روم نشد برگردونم والا
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    0 2
    انگار یادتون رفته در این ممکلت جنگ شده بود
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    0 0
    یادش بخیر دهه شصت با 10 تومانی سه زنگ رو سپری میکردیم . یک پفک 5 ریال یک شیرنی کام 15 ریال نوشابه 10 ریال یک ساندویچ کالباس 50 ریال البته بعدا که گرون شد فکر کنم 8 تا 10 تومن بود
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    0 0
    چی ارزونه؟؟؟
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۴
    1 0
    دغدغه ی من مستاجری وکرایه خونس چیپس بخورم یانه هیچ فرقی با حالم نداره
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    0 0
    قدرت خرید بالاست، تا تقاضا نباشید عرضه هم با این قیمت نخواهد بود. ایران امریکا و اروپا نیست که ملتش با تورم زیر 5 درصد بهشون فشار بیاد ، ایران ها با کرانی خو گرفتند و تورم حتما باید با 50 درصد باشد
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    0 0
    قیمت ها منصفانه نیست
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۲/۲۵
    1 0
    قیمت و کمبود دارو رو کنترل کنید