«برای درمان نیست، برای بازار هست؟»؛ واکنش کاربران به کمبود شربت تریاک و تعطیلی مراکز درمان اعتیاد/ «بهتر است کشت خشخاش تحت نظارت آزاد شود»

انتشار گفت‌وگوی خبرآنلاین با سعید صفاتیان، پژوهشگر و درمانگر اعتیاد، درباره کمبود شدید شربت تریاک در مراکز درمانی و در مقابل، فراوانی این محصول در بازار آزاد، واکنش‌های گسترده‌ای را در میان مخاطبان به دنبال داشت.

در این گزارش، صفاتیان از کاهش تا ۸۰ درصدی سهمیه شربت تریاک مراکز درمان اعتیاد، تعطیلی برخی مراکز و افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت مواد مخدر در ماه‌های اخیر سخن گفته بود. او همچنین این پرسش را مطرح کرد که چگونه در شرایطی که مراکز درمانی با کمبود مواجه‌اند، شربت تریاک در بازار آزاد به راحتی یافت می‌شود.

مرور نظرات کاربران نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از مخاطبان، مسئله را صرفاً یک موضوع مرتبط با اعتیاد نمی‌دانند، بلکه آن را به حوزه سلامت عمومی، سیاست‌گذاری دارویی و مدیریت بازار مرتبط می‌کنند. بسیاری از کاربران معتقدند کمبود داروی مورد نیاز بیماران تحت درمان، می‌تواند به بازگشت مصرف‌کنندگان به بازار غیررسمی و مواد مخدر سنتی منجر شود. گروهی دیگر نیز از افزایش شدید قیمت شربت اوپیوم و فاصله آن با ارقام مطرح‌شده در گزارش انتقاد کرده‌اند و تجربه‌های شخصی خود را از دشوار شدن دسترسی به این دارو بیان کرده‌اند.

در میان دیدگاه‌ها، برخی مخاطبان راهکارهایی مانند کشت کنترل‌شده خشخاش تحت نظارت دولت یا استفاده از الگوهای کشورهای دیگر را مطرح کرده‌اند. در مقابل، تعدادی از کاربران نیز با رویکردی انتقادی، مصرف مواد مخدر را از هر نوع آن مردود دانسته و نسبت به عادی‌سازی مصرف هشدار داده‌اند.

آنچه از مجموع این نظرات برمی‌آید، نگرانی مشترک درباره وضعیت بیماران وابسته به مواد افیونی و ابهام در چرخه تأمین شربت اوپیوم است؛ موضوعی که به باور کاربران، نیازمند شفاف‌سازی و پاسخگویی بیشتر دستگاه‌های مسئول است.

محورهای اصلی واکنش کاربران

۱. تردید نسبت به آمار افزایش قیمت
بسیاری از مخاطبان معتقد بودند افزایش قیمت‌ها بسیار بیشتر از رقم ۳۰ درصد اعلام‌شده است. برخی کاربران از رشد چند برابری قیمت شربت اوپیوم در ماه‌های اخیر سخن گفتند و معتقد بودند واقعیت بازار با آمارهای رسمی فاصله دارد.

۲. نگرانی از حذف داروی بیماران
پرتکرارترین مطالبه در بخش نظرات، بازگشت شربت اوپیوم به مراکز درمان اعتیاد بود. تعدادی از کاربران که خود را بیمار یا خانواده بیماران معرفی کرده‌اند، تأکید داشتند که قطع دسترسی به این دارو روند درمان را مختل می‌کند.

۳. انتقاد از مدیریت بازار و احتمال وجود رانت
گروهی از کاربران با اشاره به موجود بودن شربت تریاک در بازار آزاد، از وجود واسطه‌ها و شبکه‌های سودجو سخن گفته و خواستار برخورد با عوامل ایجادکننده کمبود شده‌اند.

۴. پیشنهاد کشت کنترل‌شده خشخاش
چندین کاربر نیز راه‌حل بلندمدت را در کشت قانونی و تحت نظارت خشخاش برای مصارف دارویی دانسته‌اند؛ پیشنهادی که در سال‌های گذشته نیز بارها در فضای کارشناسی مطرح شده است.

منتخبی از نظرات کاربران

ع.پ: «اگر قرار باشد یک متخصص حوزه اعتیاد بتواند با اختیارات کافی مشکلات را حل کند، به نظر من دکتر صفاتیان از چهره‌های اثرگذار این حوزه است.»

کاربری دیگر: «بهتر است کشت خشخاش تحت نظارت دستگاه‌های مسئول آزاد شود تا بازار از دست واسطه‌ها خارج شود.»

ناشناس: «باید برای دردهای مزمن سالمندان و بیماران راهکارهای علمی و پایدار پیدا کرد. نمی‌توان همه چیز را نادیده گرفت و صورت مسئله را پاک کرد.»

یک مخاطب: «افزایش قیمت بسیار بیشتر از ۳۰ درصد بوده است. مشکل فقط گرانی نیست، بلکه نحوه توزیع و دسترسی به دارو هم محل سؤال است.»

بهرام: «قیمت شربت اوپیوم چندین برابر شده و همین موضوع فشار زیادی به بیمارانی وارد کرده که در مسیر درمان قرار دارند.»

متفکر: «اگر شربت اوپیوم پیدا شود، قیمت آن نسبت به ماه‌های قبل چند برابر شده است و دسترسی به آن بسیار دشوار شده.»

مجتبی: «از مسئولان درخواست داریم شربت اوپیوم را دوباره در اختیار مراکز درمان قرار دهند.»

در مجموع، فضای نظرات بیش از آنکه متوجه اصل موضوع اعتیاد باشد، بر پیامدهای کمبود دارو، افزایش هزینه درمان و ضرورت شفاف‌سازی درباره نحوه تأمین و توزیع شربت اوپیوم متمرکز بود؛ موضوعی که به نظر می‌رسد همچنان یکی از دغدغه‌های جدی بیماران و خانواده‌های آنان باشد.

۴۷۴۷

کد مطلب 2236818

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 85
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    10 35
    خبرآنلاین مروج تریاک و ترياک کشی شده به جای دفاع از حقوق ملت که زیر بار مشکلات اقتصادی در حال له شدن هستند صبح تا شب مشغول دفاع از یه مشت مافنگی بی خاصیت و انگل اجتماع شده
  • امید IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    17 2
    من یه بیمارم به ولله ازوقتی اوپیوم کم شده زندگیم کم رنگ شده الان تریاک میخورم ازساقی میگیرم شمانه تنهادارید زندگی بیمارروتلخ میکنیدبله تمام ساقی هاروساقی میکنیدمانه تریاک کم داریم نه شربت تریاک هردوتوبازاربه وفورپیدامیشه ای مسئولی که مصوب قعط این ماده بودی الهی درداعتیادوتجربه بگم بکنی نامردی بگم نکنی تجربه زندگی معتادسرراهت قرارنگیره به خاطرخدا
  • غلام IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    17 1
    سهمیه اپیوم کم شده . و همان مقدار کم هم مراکز درمان یک چهارمش را در اختیار بیماران نمی گذارند و وارد بازار می کنند
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    2 16
    بله تا کل ایران بشینند پای منقل مثل قدیم انگار پرژه معتاد کردن همه دستور کاره
  • امیر IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    14 2
    بنده قبلا شربت اپیوم سهمیه میگرفتم ،الان میگه اصلا ندارم،وقتی به عطاری ها ودلال ها سر میزنیم همه میگن داریم،ولی قیمت را چند برابرمیگن،یا آب اضاف میکنن ومیفر وشن به بیماران،دلیل اینکه در بازار هست ودر مراکز نیست دلیلش چیه،پس مراکز ترک سهمیه بیماران را میگیرن وازاد در بازار میفروشن،لطفا نظارت کنیدیا سامانه ثبت نام بیماران را مهیا کنیدتا مستقیم برسه بدست بیمار،یه جوری نظارت کنیدکه برسه بدست بیمار
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    15 2
    واقعن مردم تحت فشار هستن چرا چندین سال اپیوم دادن حالا از دست رس خارج کردن کلی از افراد سن بالا دچار عارضه قلبی افسردگی های شدید شدن چرا هیچ کس رسیدگی نمیکنه آنقدر جون مردم بی ارزشه
  • محمد حسین حسنی نیا IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    10 4
    آقا سلام شربت تریاک الان توی شاهرود هست شیشه ای هشت میلیون که ازگلوی زنوبچم باید بزنم و بگیرم چون متادون به من نمیسازه وکبدم با می‌کنه توروبه امام حسین قسم یه کاری بکنیم
  • قنبر سید زرک IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    12 1
    دولت نمیزاره کشت خشخاش آزاد باشه چون درآمد دولت از همین مواد مخدر است وبه فکر خودش است نه مردم..
  • احسان IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    3 2
    پاراگراف سوم خط 6 اشتباه تایپ شده (به مواد صنعتی روی می آورند) درستِ
  • احسان IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    12 0
    کشت خشخاش جهت نیاز بیمارستانی و بیماران سالخورده و دیابتی با کنترل روش درستی است
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    8 2
    به مغازه ها اجازه فروش تخم خشخاش بدهند مردمی که نیاز دارند خودشون برند توی باغچه یا گلدان در منزل بکارند در زمینهای زراعی هم ممنوع باشد.هر کسی به اندازه نیازش بکاره .بذر خشک شده خشخاش از قدیم بوده و بصورت خشک یا بوداده خیلی خوشمزه بود...یادش بخیر
  • Ahead IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    15 3
    خب تعداد زیادی از جانبازان اعصاب و روان رو زمانی که جوان بودن بعضی پزشکان تریاک رو برای جانبازان اعصاب و روان تجویز کردن و این جماعت الان بیشتر از ۶۰سال عمر دارن که به قرص متادون و غیره گرفتار شدن ولی اگه الان برای سن بیشتر از ۵۰سال تریاک مثل زمان طاغوت بدهید چی میشه.معتاد میشن
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    10 0
    وقتی شربت تریاک در بازار آزاد قیمتش از خود تریاک گران‌تر است همه مصر کنندها دباره میرن دنبال همان تریاک ترک از مدار خارج میشه. بهتراست بیشتر تفکر بشه
  • حسام IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    9 3
    امیدوارم هرکسی که باعث قطع شدن این دارو در مراکز شده تاوانشو با اعتیاد فرزندان خودشون پس بدن، که بیچاره کردن مردمانی که با روزی ده سی سی زندگی میکردن و حالا در نبودش با شربت متادون باید ۱۸ ساعت بخابن یا اصلا زندگی نکنند من که شش ماهه زندگیم مختل شده
  • متین IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    9 3
    شما با این کارتون بیماران را هروئین و شیشه مصرف کنن . پدرم اپیوم استفاده میکرد خوب بود الان مجبوری متادون استفاده میکنه که شیرین هست ولی پدرم مرض قند داره .حالش بدتر شده .خدا ازتون نگذره
  • شهروند IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    10 4
    سلام با قطع شربت اوپیوم خیلی مشکل برای مصرف کنندها ایجاد شده خیلی ها به مواد صنعتی رو آوردن ودفتر های ترک دارن 90سی،سیشربت را 2250000 به مصرف کنندگان می فروشند لطفاً به مصرف کننده‌ای بیمار کمک کنید
  • یداله رییسی IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    11 2
    لعنت به مافیا ولعنت به مسعول بی لیاقت.... شربت پانصد تومانی شده ده الی پانزده میلیون گیرم نمیاد
  • رضا DE ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    6 1
    البته برای ما بیمارها نیست اما بازار ازاد هست شده۶ ملیون
  • مهدی IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    5 1
    ما ک مصرف کننده ایم بیچاره شدیم بخدا لطفا یک فکری بکنید لااقل دسترسی مراکز ب شربت نباید با مشکل روبرو شود تا امثال من بتوانند براحتی تحت درمان بمانيم الان مرکز ک من در آن هستم رو ب تعطیلی است چون دارو ندارد وقتی دارو ندارد توجیهی برای باز ماندن مرکز وجود ندارد ممنونم از مسئولین عزیز
  • صالح IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    2 3
    با عرض ادب این دارو باید فقط و فقط زیر نظر کنگره 60 توزیع شود درغیر اینصورت اثرات مخرب دارد
  • قربانی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    9 0
    کی میخواهید بیدار شوید. این بازی جدید روش جدید مشتری جدید و جنس جدید و در اخر پول و قدرت جدید.... گرفتید؟
  • امیر IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    8 1
    شربت تریاک باید دوباره به مراکز درمانی برگرده تا دست افراد سودجو از بازار آزاد قطع شه
  • سینا IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    6 0
    بنظرم ب وجود آوردن درمانهای دارویی متعدد خود یک نوع درآمدزایی برای یک سری افرادی هستش که در رأس امورات قرار دارن وگرنه تنوع در داروهای ترک اعتیاد، عین تنوع در مواد اعتیاد زا میباشد. در نتیجه بیمار هر بار در نوع داروی درمانی خود چ با نظر و چ بی نظر پزشک ، تغییراتی را ایجاد میکند پس بهتر این است در نوع درمان دارویی هر بار تغییراتی ایجاد نشود چون اعتیاد درمان ندارد ، فقط با دارو کنترل میشود
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    6 0
    همه چیزدست مسعولانه که دربازارازادیه نوع کاسبیه
  • عباس IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۵/۰۴/۰۱
    7 1
    تحت نظارت دولت کشت خشخاش را آزاد کنید

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین