حذف مزایای حقوق بازنشستگان جنجالی شد/ تامین‌اجتماعی درباره پرداخت مزایای بازنشستگان چه می‌گوید؟

همزمان با برگزاری مراسم‌های مناسبتی، انتشار اخبار ضد و نقیض درباره تغییر در مزایای حقوقی بازنشستگان، واکنش‌ها و نگرانی‌های زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازنشسته‌ها سال‌هاست به یک عادت ملی خو کرده‌اند؛ هر بار که سخن از حمایت و تکریم به‌میان می‌آید، باید نگران باشیم که پشت سر آن چه چیزی قرار است کم شود. این بار هم خبرهایی منتشر شد که از حذف کمک‌هزینه مسکن یا برخی مزایای جانبی بازنشستگان تأمین اجتماعی حکایت داشت. بعد از آن،

اطلاعات نوشت: نمایندگان مجلس، مسئولان سازمان تأمین اجتماعی و رسانه‌ها هر کدام درباره بخشی از ماجرا توضیح دادند. 

مثلا برخی نمایندگان مجلس گفتند که حذف مزایای بازنشستگان نه تنها مورد تأیید مجلس نیست، بلکه اجرای کامل تکالیف قانونی در قبال این قشر مورد تأکید قرار گرفته‌است. همزمان برخی مسئولان تأمین اجتماعی نیز اعلام کردند که کمک‌هزینه مسکن، کمک معیشت و سایر مزایا حذف نشده  است و پرداخت آنها ادامه خواهد یافت. حتی تأکید کردند که این مبالغ پیشتر در محاسبات مستمری لحاظ شده است و قرار نیست از دریافتی بازنشستگان کاسته شود،اما مسأله فقط چند صد هزار تومان یا چند میلیون ریال کم و زیاد شدن فیش حقوقی نیست. 

مسأله این است که چرا باید اساساً چنین فکری به ذهن برنامه‌ریزان برسد؟ چرا باید جامعه‌ای که با بحران سالمندی در سال‌های آینده روبروست، بازنشستگانش را در معرض این حجم از اضطراب قرار دهد؟ چه نسبتی میان شعار تکریم و طرح حذف مزایا وجود دارد؟

اصلا تکریم یعنی چه؟ آیا تکریم فقط برگزاری همایش و پخش چند گزارش تلویزیونی درباره سالمندان است؟ چه ایرادی دارد مسئولان اگر نمی‌توانند یک الگوی مناسب برای زندگی بازنشستگان طراحی کنند، دست‌کم نگاهی به تجربه کشورهای دیگر بیندازند؟ آنجا بازنشستگی معمولاً آغاز یک دوره تازه از زندگی است؛ اینجا اما برای بسیاری از ما، آغاز دوره حساب‌وکتاب روزانه قیمت دارو، اجاره‌خانه و هزینه رفت‌وآمد است.

کارشناسان رادیو و تلویزیون مدام از تغذیه سالم، ورزش، سفر، باغبانی و لذت بردن از دوران بازنشستگی سخن می‌گویند. بله! حرف‌های قشنگی است، اما برای بخش بزرگی از مستمری‌بگیران بیشتر شبیه داستان‌های علمی ـ تخیلی است. کسی که سی سال از بهترین سال‌های عمرش را کار کرده و امروز هنوز مستأجر است، با چه پولی سفر برود؟ با چه درآمدی از نوه‌هایش پذیرایی کند؟ با چه امیدی به فردا فکر کند؟

واقعیت این است که برای یک بازنشسته معمولی، مهم‌ترین نسخه سلامت جسم و روان نه کلاس یوگا است و نه توصیه به پیاده‌روی. امنیت اقتصادی است. بازنشسته‌ای که هر ماه نگران تغییر مقررات، حذف مزایا یا کاهش قدرت خرید باشد، چگونه می‌تواند از آرامش سخن بگوید؟

حرف اول و آخر همین است؛ اگر نمی‌توانید کیفیت زندگی مستمری‌بگیران را بهتر کنید، دست‌کم به همین اندک حقوق و مزایا دست نزنید. بگذارید بازنشسته بتواند برای زندگی خود برنامه‌ریزی کند. بگذارید بداند آنچه این ماه در فیش حقوقی‌اش هست، ماه‌ بعد و ماه‌های بعد هم خواهد بود. از طلا بودن پشیمان شده‌ایم؛ مرحمت فرموده، همان مسِ دیروزمان را هم از ما نگیرید.

۲۲۳۲۲۵

کد مطلب 2235667

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 60
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    تکریم هم از آن حرفاست
  • محمد حشمتیان IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    0 13
    سازمان تامین اجتماعی هیچ گونه مقصر نیست زمان پرداخت حق بیمه از بیمه شده بابت حق اولاد و همسر و بعضی دریافتی ها مثل اضافه کاری و....کم نشده و مقصران اصلی کارفرمایان هستند.
  • سعید IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    4 1
    شما اصلا به فکر مردم نیستید
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    کدوم نمایندگان مجلس؟
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    3 0
    بیچاره بازنشسته
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    1 0
    بزرگوار ! شما چی میفرمایید ؟
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    3 0
    تامین اجتماعی باید اسمش بشه غیر تامین
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    1 0
    همه روانشناشان باورشان این هست که انسان پا به سن میذاره محتاط حساس. ترسو. وووووهای دیگر خوب بفرمایید ببینیم ۵ میلیون باز نشسته که در جمع با خانواده هاشون بالای ۲۰ میلیون از جماعت ۸۰ میلیونی را تشکیل میدهند واقعا میارزد این حقوق را مرتب شل کن سفت کن دربیاریم ورنجشان را مرتب بالا ببریم خوب فکر میکنید استرس وترس از کمبود ها فشار بکجا خواهند اورد به بیمارستان ها تخت های بیمارستان اطبا ودارو ودرمان واقعا میارزد به اینها این همه فشار بدور از سبد معیشت که قانون براحتی تعین کرده است را چرا اجرا سالیانه قانون براشون اجرا نمیکنید که خرجهای بدتر ازاصل ۹۶ و۱۱۱ را براشون اجرا وارامش را بهشون برگردانید شما اگر در ماه ۹۰ هزار حقوق دهی دارید قبول کنید ۲۰ هزار میلیارد هم خرج دیگه بیمارستانی دیگه نیفزایید بهشون بگذارید پولی میگیرندخرج اعطینا خود نمیکنند این بندگان خدا ازحقوق پول بلیط اتوبوس هم برنمیدارند دودستی تقدیم خانواده میکند وتمام
  • الحق IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    6 0
    بذارید رک بگم با شما هستم مسولان تامین اجتماعی اگر نمی‌توانید این سازمان را اداره کنید بیشترازاین نرید رو اعصاب بازنشسته بدبخت
  • ایرانی خسته IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    8 0
    خجالت آوره برای فروردین و اردیبهشت رفتیم از مردم قرض کردیم منتظر بودیم اضافه حقوق بیاد بریم قرض هامون رو بدیم الان فهمیدم نه تنها نمیتونم قرض هامو بدم باید برم برای ماه های بعدی گدایی بکنم
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    بنده بازنشسته تامین اجتماعی هستم ،حرف ز' اول نام خانوادگیم، امروز نزدیک غروب سی ام خرداد هنوز حقوقم پرداخت نشده ۱۵روزه حقوقم تمام شده تقاضامندم از مسولین محترم رسیدگی فرمایند
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    4 0
    از من حدود ۴ میلیون کم کردند و فیش حقوقی و هم نمیذارن !!!!!!
  • IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    4 0
    سلام این که فاجعه است واقعا
  • حبیبی IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    به ما که فکر نمی کنید حداقل به خودتان فکر کنید
  • علی IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    خودتون هم بازنشسته میشین ها
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    1 2
    بالاخره جنگ هزینه دارد
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    3 1
    فقط میگن ما به فکر با زنشسته ها هستیم فقط جلو دوربین خودی نشون میدن
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    3 0
    این بی توجهی به حقوق قانونی بازنشستگان سالها است که توسط مدیران تامین اجتماعی و دیگر دست اندرکاران این مثلث اجرا می شده است. طرفه این که این مدیران از تمام مالیات حقوق برخورد اند. در داستان فاش شدن حقوق های نجومی که چند سال قبل رسانه ای شد، مدیر کل بانک ... نزدیک به 200 میلیون تومان حقوق داشت!!
  • ناشناس IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    چرا اینقدربازنشسته هارااذیت میکنید زورتان فقط به بازنشسته میرسه
  • مستمری بگیر IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    3 0
    سازمان تامین اجتماعی به جای اینکه بدنبال فراهم کردن شرایط و آرامش برای بازنشستگان خود باشد فقط می خواهد راهی برای کمتر پرداختن حق و حقوق بازنشستگان است سازمان تامین اجتماعی که سرمایه همین بازنشستگان است سرمایه چند صد میلیارد تومانی از دولت طلبکار است که همین سرمایه که متعلق به بازنشستگان است باید برای بازنشستگان خرج شود مدیران سازمان بجای اینکه بدنبال این باشند که برای تامین حقوق از حق و حقوق بازنشستگان کسر کنند بدنبال بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی باشند
  • ناشناس IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    4 0
    کم در حق این بازنشستگان مظلوم تامین اجتماعی که سالها برای این کشور خدمت کرده اند و در این اوضاع تورم و گرانی غیرقابل تحمل دست و پنجه نرم می‌کنند و به سختی زندگی میکنند ظلم کنید چرا باید هر دفعه میخواد حقوق واریز بشه تنمون باید بلرزه که الان حقی ازمون ضایع میشه که متاسفانه خرداد ماه بازم سورپرایز شدیم چرا کسی بداد بازنشسته های مظلوم نمی‌رسه این حقوق چیه که ازش کم هم میکنید
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 1
    رو سردر اداره بیمه نوشته نیاز مروز و پشتوانه فردا ، امروزها وجوانیها رفت ، مانده فردا
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    فقط شعار میدین همین
  • عباس IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    این یک مرگ تدریجی برای قشری که جوانی خود را بیهوده هدر دادند
  • بازنشسته IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    3 0
    با این محاسبات نادرست در پرداخت حقوق کلاه سر همه بازنشستگان می گذارند .
  • IN ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    2 0
    پول بازنشسته خوردن نداره
  • رسپل مقدم IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۰
    3 0
    واقعا این رسمش نیست که با ما بازنشستگان دارند الان من داری سه فرزند دانشجو هستم بااین اندک حقوق که واریز کردند خدا شاهده موندم چیکارباید بکنم وچطور هزینه دانشگاه وتحصیل فرزندانم رو انجام بدم وبااین تورم افسارگسیخته داخل مملکت چه باید کرد
  • سیاوش IR ۰۰:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    2 0
    لطفا احترام به بزرگترها را رعایت کنید تا محترم بشید .یک بازنشسته
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    2 0
    دولت به جای پرداخت بدهی خودش به تامین اجتماعی تصمیمات این چنینی می گیرد
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    4 0
    عجیبه . خودتون با چقدر هزینه در ماه زندگی می کنید؟
  • بازنشسته IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    4 0
    اصلا معلوم نیست به چه روشی. حقوقمان اضافه شده هرجوری حساب کتاب می کنیم جور در نمی آید با این چیزی که در رسانه ها اعلام کردنند لطفا شفاف سازی کنید تاماهم بفهمیم
  • حسین DE ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۳۱
    5 1
    بعد از مدتها و کش وقوسها تازه دو هفته نشده که برای مستمری بگیران وحداقل بگیران وکل بازنشسته ها بالاخره حکم صادر شد با بوق وکرنا دمیدید .با دیدن حکم بعد از این همه ببر وبیار واز سرش بزن از تهش ببر شوکه شدیم .من یه مستمری بگیر هستم.دستورعمل های قانونی که اجرا نشد ،هیچ،حتی مبلغی که امروز دیدم از حکمی که صادر شده بود نزدیک ۲ میلیون هم کسر کردین بابا شما دیگه کی هستین؟چرا با ضعیفترین قشر حقوق بگیر جامعه اینکار رو می‌کنید؟