امیر کویت، خیلی وقیح شده؛ ایران باید او را سرجایش بنشاند

​​​​​​​کویت، سومین کشور شورای همکاری خلیج فارس از جهت وسعت، طی جنگ اخیر آمریکایی-صهیونیستی علیه ایران، در کنار امارات دچار بیشترین آسیب اقتصادی شد.

به گزارش خبرآنلاین روزنامه خراسان نوشت: به صفر رسیدن صادرات نفت، اعلام بند فورس ماژور و تعویق در تحویل سفارشات نفتی و فراورده‌های آن به مشتریان، توقف و تعلیق طولانی‌مدت پروازها و افزایش چشمگیر قیمت مواد غذایی بخشی از ملموس‌ترینِ این پیامدهای جنگی است.
این کشور که ۹۰ درصد درآمدش متکی به نفت است و نیز ۹۰ درصد تامین مواد غذایی خود را وابسته به صادرات می‌داند (آن هم به طور عمده از طریق دریا که لاجرم باید از تنگه هرمز عبور کند)، طبیعتا اکنون در وضعیت سختی از نظر تامین مایحتاج و کنترل قیمت‌ها قرار دارد؛ اما آنچه در رفتار این کشورک خلیج‎فارس هویداست، گردنکشی و گستاخی بی‌حدوحصر در مقابل جمهوری اسلامی ایران است؛ رفتارهایی که نشان می‌دهد دولت کویت به پشت‎گرمی حامیانش و پیرو سیاست دنباله روی (Bandwagoning) از قدرت‌های بزرگ، آشکارا مشی تقابلی را پی گرفته و خود را در محور آمریکایی-صهیونیستی در منطقه تعریف کرده است.

بنا به بیانیه‌های متعدد قرارگاه خاتم، کویت مبدأ بسیاری از حملات به کشورمان طی جنگ تحمیلی سوم بوده است؛ حقیقتی که آن را در اظهارات متناوب مقامات آمریکایی شامل خود ترامپ، فرمانده سنتکام، وزیر جنگ و وزیر خارجه آن کشور در نام بردن از تک تک پنج کشور متخاصم خلیج‎فارس از جمله کویت و قدردانی از همراهی آنان نیز می‌توان دید. هر چند دولت کویت دائما بر اصول به اصطلاح حسن همجواری! تاکید دارد و خود را از هرگونه مسئولیتی در قبال حملات به ایران تبرئه می‌سازد، در عین حال هرگز نسبت به سخنان مقامات آمریکایی واکنش و رد و تکذیبیه‌ای نداشته است.

در چنین شرایطی کویت، نه فقط در دوره جنگ که در شرایط توقف درگیری‌ها نیز مبدأ حملات ناقض آتش‌بس بوده، روند تقابلی‌اش نسبت به جمهوری اسلامی را شدت بخشیده و هر روز گامی فراتر از پیش گذاشته است. تعداد قابل توجهی از ایرانیان از زمان آغاز جنگ رمضان توسط دولت کویت با اتهامات واهی مانند قرار دادن عکس رهبری شهید در پروفایل حساب کاربری مجازی‌شان از کویت اخراج و برخی با برخوردهای خشن و ضرب و شتم مواجه شده‎اند و برخی اموالشان مصادره شده است.

نگاهی به فضای رسانه‌ای و محتویات روزنامه‌های این کشور هم آینه تمام‌نمای رویکرد خصمانه کویت است. روزنامه پرخواننده الجریده کویت، سرفصل ثابتی با عنوان «العدوان الایرانی» (تجاوز ایران) در صفحه اول تارنمای خود ایجاد کرده و هر روز مقاله‌ای تند و بی‌پروا علیه ایران منتشر می‌کند. این مسئله فقط محدود به این روزنامه نیست و سایر جراید این کشور نیز همین خط مشی را در پیش گرفته‌اند. اوج وقاحت این رسانه‌ها آن‎جاست که از دولت مشروع جمهوری اسلامی ایران با نام «رژیم ایران» یاد می‌کنند، در توصیف و اشاره به رهبری معظم انقلاب از عناوین توهین‌آمیز استفاده کرده و اظهارات تماماً کذبی را به ایشان و سایر مقامات کشور نسبت می‌دهند. آن‌ها حتی مدعی ارتباط با «یک منبع آگاه در دفتر پزشکیان» هستند که محرمانه‌ترین اطلاعات را در اختیار روزنامه‌های کویتی قرار می‌دهد!

دولت کویت در این مسیر تا جایی پیش رفته که چندی پیش، یک قایق حامل تعدادی از ایرانیان را که به گفته آن‌ها، نیروهای سپاه پاسداران بوده‌اند، به اتهام تلاش برای ورود غیرقانونی به کویت و اقدام به قتل نیروهای گارد ساحلی آن کشور، دستگیر کرده‌ و آن‌ها را تحویل دادگاه مثلا صالحه داده‌است. هر چند وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی دستگیری این افراد را غیرقانونی خواند و حق ایران برای پاسخ به این اقدام را محفوظ دانست و بیانیه آن وزارت اعلام کرد این افراد در حال گشت‌زنی‌های معمول خود بوده‌اند که به دلیل اختلال ایجاد شده در سامانه ناوبری وارد آب‌های سرزمینی کویت شده بودند، اما در سایه عدم واکنش رسمی نیروهای مسلح به این موضوع (حداقل در فضای عمومی که شاهد هستیم)، دولت کویت روز پنج‌شنبه ۲۱ خرداد را برای محاکمه آن‌ها – آن هم در دادگاه کیفری – تعیین کرده است و چندان دور از انتظار نیست که در روزهای آینده شاهد انتشار تصاویر دادگاهی ناعادلانه برای اعضای نیروی دریایی سپاه باشیم که دولت کویت برای تکمیل پازل ایران هراسی و دشمن‌ساز ایران از آن بهره‌ها ببرد.
همان طور که با ایجاد کمپین رسانه‌ای و در همراهی خبرگزاری‌های جریان اصلی مانند رویترز، انگشت اتهام را در حادثه اخیر انفجار فرودگاه به سمت ایران نشانه رفت و رد ارتباط حادثه با ایران را تنها تلاش تهران برای دروغ‌گویی قلمداد کرد. در پی همین حادثه نیز کاردار کشورمان را احضار و دو تن از دیپلمات‌های سفارتمان را با ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته از کویت اخراج نمود.
 جالب‌تر اما، وضعیت داخلی کویت است. کویت کشوری است که به اذعان تحلیلگران و ستون‌نویسان خود، حتی تعویض نام یک خیابان یا آسفالت کردن یک کوچه در آن روزها و هفته‌ها به طول می‌انجامد؛ کشوری است که هنوز آثار جنگ دهه ۹۰ میلادی در آن هویداست؛ کشوری است که پس از شروع آتش‌بس، دیرتر از سایر همسایگانش در خلیج‎فارس پروازهایش را از سر گرفت و تنها دو روز پیش از حمله به ترمینال یک فرودگاه بین‌المللی‌اش در تاریخ ۱۳ خرداد ۱۴۰۵ بود که با حضور مقامات رسمی، از افتتاح همان ترمینال پس از بازسازی آسیب‌های وارده در جنگ خبر داده بود؛ کشوری است که بنا به ارزیابی شاخص S&P، با وجود دارایی عظیم در صندوق ثروت ملی خود، چشم‌انداز مثبتی برای توسعه اقتصادی‌اش در آینده مشاهده نمی‌شود؛ چرا که اعتماد به سرمایه‌گذاری در این کشور به پایین‌ترین سطح خود از دوره همه گیری کرونا رسیده و پیش‌بینی شده کسری بودجه‌ سال مالی ۲۰۲۹-۲۰۲۸ به ۱۴درصد تولید ناخالص داخلی‌اش برسد.
مخلص کلام این که کویت پاشنه آشیل‌های بسیاری دارد و هر چند پشتش به حمایت عربستان در تامین مایحتاج معیشتی مردم و دلش به آمریکا، بریتانیا، ایتالیا و سایر کشورهای غربی در حمایت نظامی-دفاعی خوش است، اما تاریخ چند دهه گذشته‌اش و تجربه روابط چندماه اخیر نشان داده است زبان بلند و قاطع – چه در عرصه دیپلماتیک و چه در میدان – تنها راه نشاندن این دولتک شیخ‌نشین عربی بر سر جایش است. حکومت آل‌صباح نشان داده بنایی بر احترام به همسایه خود و رعایت همان اصولی که از آن دم می‌زند ندارد و با هر زبان ممکن این را اعلام و اعلان کرده است. فلذا هر چند باید برای حفظ روابط و جلوگیری از انقطاع آن تلاش کرد، لکن باید توجه داشت ادامه روابط با همسایگان هدف نیست، بلکه وسیله‌ای برای تأمین منافع ملی جمهوری اسلامی ایران عزیزمان است.
23302
کد مطلب 2231720

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    6 3
    همه بدن. فقط شما خوبید
  • SE ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    5 0
    شما فعلا اونهایی که سر جایتان نشسته اند جمع و جور کنید. بزدل های ترسو و مقت خور
  • ماندانا IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    1 4
    خیلی بهش سخت نگیرید و کار خودتون رو انجام بدید. این بدبخت و بحرین مجری برنامه هاهستند نه طراح. هرچی بهشون دستور بدن انجام میدن. همین
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    4 0
    از حمایت های بی حد و حصر ایران بدون برگشت منافع ان برای ملت ایران در حمله عراق به کویت هم بگین از این کارهای نابخردانه ایران زیاد داشتیم
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    2 2
    در کشور های حاشیه خلیج فارس ، ایرانیانی هستند که زندگی و کار می کنند با همه سختی ها ، سختی هایی که از دعوای دیرینه میان تضاد های میان همسایگان هست از مذهبی گرفته تا سیاسی و ضعف اعتماد و ... الان به مشکلاتی برخوردند ، هم در زمینه امنیت شغلی و اقامت آنها هم از نظر گردش مالی . مسئله ای که متأسفانه الان که متأسفانه به خاطر شرایط جنگی متأسفانه دیگر جایگاهی نخواهد داشت،چون قبلا بدون جنگ به آن اهمیت مهمی داده نمیشد،حل اختلافات سیاست خارجی با قدرت های حاضر در منطقه هست...پاکستان میانجی شده!یعنی چقدر دیدگاه های سیاست خارجه در میان همسایگان و قدرت های حاضر در منطقه متضاد هست!شاید حتی یک مورد نداریم در تاریخ معاصر حضور ابرقدرتی در منطقه بدون اتفاق نظر تمام کشور های آن منطقه پایان یابد،در واقع وقتی کشورهای زیادی در یک منطقه دیدگاه متفاوتی با کشوری از همان منطقه دارند پافشاری نتیجه نداده و همگرایی با کشورهای منطقه نتیجه بهتری داده.ما همیشه ترکیه و حتی پاکستان را در این شیوه استثناء میگیریم،در حالی که عربستان،ترکیه و پاکستان و مصر و اردن و حتی عراق و الان سوریه تلاش بر نزدیک کردن دیدگاه خود کرده اند
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۱
    0 2
    خودتان راازعربهاجداکنید
  • مهدی IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    3 2
    این مفت خورها رو باید برگردونیم به دوران ملخ خوری .اگه این بی ریشه ها به امریکا چراغ سبز نشون نمیدادن برای زدن پایگاه این مشکلات نبود حالا که مارو درگیر کردن خودشون باید چند صد برابر درگیر این موضوع بشن
  • مدنی IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    2 5
    ایران باید انتقام کشته شدن از رئیسی را از آذربایجان بگیرد وهم اینکه در این جنگ نیروهای اطلاعات ونظامی اسرائیل در آذربایجان بودن
  • US ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    2 8
    امیر کویت بی چشم رو زر زده کویت برای ایران بوده عرب هایی بی غیرت و بی شرف کثیف تر از عرب ها نداریم فقط ۲ سه کشور عرب خوب هستند الباقی بی شرف و بی غیرت هستند
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    2 4
    اگه درست و حسابی تا الان زده بودن نیروهای ایرانی الان اینا برای ایران شاخ نمیشدن .میزنی یا چنان بزن بخوابن زمین و یا اگه نمیتونی بزنی زدم زدم راه نندازید که اگه زده بودید الان همه کشورها برای ایران شاخ نمیشدن.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    3 1
    دمش گرم
  • م IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۲
    8 2
    کویت چشم انداز نداره که مثبت باشه یا منفی ،،ما چشم انداز مثبت دارم که تونستیم تو بیست سال فقط بیست سال یه ازاد راه تهران شمال رو بسازیم ،،جالبتر اینه که همون جاده با بیل و کلنگ تو سه سال ساخته شد ،،، ،،،هم پول داریم هم ثروت هم چشم انداز ،، تا چشم کار میکنه بدبختی میبینیم اینجا ،چشم انداز خوبیه