فوری / ایران و آمریکا پایان جنگ را اعلام کردند / ژنو، جمعه در انتظار امضای تفاهم‌نامه تاریخی + جزئیات

با اعلام شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان، تفاهم‌نامه پایان قطعی تجاوز نظامی اسرائیل و آمریکا علیه ایران، رسما نهایی شد.

به گزارش خبرآنلاین، با نهایی شدن تفاهم‌نامه پایان جنگ، آمریکا از بامداد روز دوشنبه متعهد شد که جنگ را تمامی جبهه‌های من جمله لبنان کاملا متوقف کند و عملیات محاصره دریایی ایران را به صورت کامل پایان دهد.

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان با نهایی شدن یادداشت تفاهم «هر دو طرف پایان فوری و دائمی عملیات‌های نظامی را در تمامی جبهه‌ها، از جمله در لبنان، اعلام کرده‌اند.»

در حالیکه بعد از حمله بعدازظهر یک‌شنبه اسرائیل به ضاحیه بیروت، ایران آماده می‌شد تا پاسخ قاطعی به نقض فاحش آتش‌بس در جبهه لبنان بدهد و مانند هفته گذشته دوباره آتش جنگ شعله‌ور شود، با تلاش میانجی‌های بین‌المللی از جمله هیئت قطری که در تهران حضور داشت و پاکستان به عنوان میانجی رسمی مذاکرات، بامداد دوشنبه نهایتا با تعهدات جدید آمریکا به ایران، تهران تصمیم گرفت که فرصتی مجدد به دیپلماسی بدهد و با پذیرش تعهدات جدید آمریکا تفاهم‌نامه پایان جنگ را بپذیرد.

بر اساس گزارش رسانه‌ها و آنچه به وضوح در بیانیه‌های ترامپ آمده‌است، واشنگتن برای جلوگیری از فروپاشی تفاهم پذیرفت که به صورت فوری و بلافاصله محاصره ایران را رفع کند و جنگ را در تمامی جبهه‌ها به شمول لبنان پایان دهد. در عوض ایران تعهدات خود را از جمله بازگشایی کامل تنگه هرمز از روز جمعه، پس از امضای توافقنامه نهایی آغاز خواهد کرد. ترامپ ابتدا در پیام نخست خود نوشته‌بود که محاصره رفع می‌شود و تنگه هرمز بازگشایی می‌شود، اما در پیام دوم، بیانیه خود را اصلاح کرد و خبر داد که تنگه هرمز از روز جمعه بازگشایی خواهد شد.

این فرصت پنج روزه آزمونی برای دولت ترامپ خواهد بود که اجرای تعهدات خود را در تفاهم‌نامه به صورت عملی نشان دهد. در این فرصت در صورت رعایت اصل پایان قاطع جنگ در تمامی جبهه‌ها من جمله لبنان، روز جمعه هفته جاری (۲۹ خرداد) تفاهم‌نامه پایان جنگ به صورت رسمی و حضوری در ژنو سوئیس امضا خواهد شد.

انتظار می‌رود که جی‌دی ونس، معاون رئیس جمهور آمریکا و رئیس سنا و محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران تفاهم‌نامه را به صورت رسمی در ژنو امضا کنند.

در تفاهم‌نامه چه نکاتی وجود دارد؟

هر چند به گفته کاظم غریب‌آبادی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه متن تفاهم‌نامه تا پیش از امضای رسمی آن در روز جمعه منتشر نخواهد شد، اما نکات مشخصی در این تفاهم‌نامه وجود دارد که در اختیار افکار عمومی قرار داده‌شده‌است.

مبحث محوری تفاهم‌نامه پایان قطعی و کامل جنگ در تمامی جبهه‌های منطقه به شمول لبنان است. محور دوم پایان محاصره دریایی آمریکا است. این دو تعهد از بامداد دوشنبه رسما اجرایی می‌شوند.

تعهدات ایران از جمله شرکت در مذاکرات هسته‌ای ۶۰ روزه و بازگشایی تنگه هرمز بعد از امضای فیزیکی تفاهم‌نامه در ژنو اجرایی خواهد شد. بر اساس تفاهم‌نامه، اداره تنگه هرمز بر اساس ابتکار ایران و در همکاری با عمان به عنوان دیگر کشور ساحلی و جلب رضایت کشورهای دیگر جنوب خلیج فارس انجام خواهد شد و آمریکا در این زمینه دخالتی ندارد.

در عین حال ۱۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران، به شکل فوری برای استفاده تهران آزاد می‌شوند. آزادی استفاده از این دارایی‌ها توسط یکی از میانجی‌های مذاکرات تضمین شده‌است و از روز دوشنبه ایران برای خرید نیازهای کشور به این دارایی‌ها دسترسی دارد. این دسترسی صرفا برای خریدهای بشردوستانه نیست و تهران می‌تواند از بخشی از این دارایی‌ها برای همه نیازهایی که تشخیص می‌دهد استفاده کند.

همچنین در تفاهم‌نامه به دو موضوع صندوق بازسازی و توسعه اقتصادی ایران و همچنین ذخایر اورانیوم غنی‌شده اشاره شده‌است.

در مورد موضوع صندوق توسعه و بازسازی، صرفا اشاره شده‌است که ساز و کار اختصاص ۳۰۰ میلیارد دلار برای بازسازی ایران پس از جنگ در طول مذاکرات ۶۰ روزه معین می‌شود.

در مورد موضوع هسته‌ای هم اشاره‌ای گذرا به تعیین تکلیف مواد غنی‌شده ایران شده‌است و ایده ایران برای رقیق‌سازی اورانیوم و ماندن آن در خاک ایران به عنوان راهکار مورد اشاره قرار گرفته‌است.  تعیین تکلیف مواد به نتیجه مذاکرات ۶۰ روزه پس از امضای تفاهم‌نامه بستگی دارد.

در تفاهم‌نامه اشاره شده‌است که تمامی تحریم‌های آمریکا (شامل اولیه و ثانویه) و تمام قطعنامه‌های بین‌المللی در صورت موفقیت مذاکرات ۶۰ روزه لغو خواهد شد.

در مذاکرات پس از امضای تفاهم‌نامه چه چیزهایی در دستور کار است؟

مذاکرات ۶۰ روزه پس از امضای تفاهم‌نامه در ژنو، که احتمالا از روز جمعه نخستین جلسه آن با حضور قالیباف و ونس برگزار می‌شود، با سه دستور کار مشخص پیگیری می‌شود.

  1. پرونده هسته‌ای ایران: موضوع تعیین تکلیف اورانیوم غنی‌شده سطح بالا که احتمالا در خاک ایران رقیق خواهد شد و همچنین موضوع حق غنی‌سازی ایران و استمرار برنامه هسته‌ای ایران در دستور کار مذاکرات قرار داد.
  2. رفع تحریم‌ها: در مقابل تعهدات هسته‌ای ایران، آمریکا متعهد به لغو تمامی تحریم‌های اولیه و ثانویه و همچنین قطعنامه‌های بین‌المللی در شورای امنیت سازمان ملل متحد و شورای حکام می‌شود. این نخستین بار است که آمریکا قرار است تعهد لغو تحریم‌های اولیه را به ایران بدهد.
  3. صندوق بازسازی و توسعه: صندوق ۳۰۰ میلیارد دلاری بازسازی و توسعه و ساز و کار فعالیت آن سومین دستور کار مذاکرات ۶۰ روزه است که قرار است پاسخگوی مطالبه ایران برای غرامت جنگ باشد.

آیا پس از ۶۰ روز همه تعهدات اجرایی می‌شود؟

نتیجه مذاکرات ۶۰ روزه در قالب یک جدول زمانی مشخص برای اجرای تعهدات طرفین به صورت متناظر و متناسب خواهد بود. اقداماتی مانند بازیابی و رقیق‌سازی ذخایر اورانیوم غنی‌شده، فرآیندی زمان‌گیر است و در عین حال اقدامات آمریکا برای رفع تحریم‌ها در کنگره و نهادهای بین‌المللی هم فرآیندی زمان‌بر تلقی می‌شود.

در نتیجه یکی از اصلی‌ترین موضوع‌ها مذاکره پس از امضای تفاهم‌نامه تعیین جدول زمان‌بندی برای اجرای تعهدات خواهد بود.

۴۲/۴۲

کد مطلب 2233440

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 41
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 12
  • IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    90 17
    پیروزی خرد جمعی بر افراط گرایی. پیروزی منافع ملی بر منافع گروهی. پیروزی علم و دانش بر توهم.
    • فلاکت IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      70 14
      کدام منافع ملی؟اورانیوم غنی شد تا80میلیون فقیرشوند.حالا رقیق شده باید تحویل بدیداین همه هزینه جنگ وخونریزی اگر صرف تربیت چهارتاسیاستمداراصیل ایرانی میشداین وضعیت اقتصاد وسیاست مملکت نبود.شما متوهم هستید که فلاکت وفقر وبیکاری وتورم و.... را نمیبینید اینها نتیجه توهمات شماست
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      1 2
      مطمئنن نبود جنگ بهتر از بود جنگ هست اونهایی که دنبال جنگ هستند بدنبال منفعت شخصی خودشون هستند.خطاب به اونهایی که به آقای قالیباف و عراقچی گفتند خائن وطن فروش باید بگم تعریف کلمه این است هر کسی که منافع شخصی ،مالی،ایدئولوژیک، منافع یک کشور خارجی را بر مافع ملی ایران و ایرانی ارجحیت بده خائن و وطن فروش هست در تمام دنیا این تعریف وجود داره.این آب و خاک به قدمت 2500 سال به ما امانت رسیده سعی کنیم اگر بهترش نکردیم خرابترش نکنیم ما این امانت را باید به آیندگان بسپاریم.کاری نکنیم که آیندگان در تاریخ از ما به عنوان خائنین و وطن فروش و بی عرضگان یاد کنند و ما را در ردیف قاجاریه قرار دهند
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    37 14
    یعنی اورانیوم وتنگه ی هرمزو ندادین و جنگ برای همیشه تموم شد؟
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    23 4
    یعنی اورانیوم و تنگه ی هرمزو ندادین وجنگ برا همیشه تموم شد؟ اگر اینطوریه مبارکه در غیر اینصورت نامیمون و نامبارکه
  • IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    34 20
    الهی شکر.چقدر از پاکستانی ها خوشم اومد بخاطر اینکه قلب مردم مظلوم ایران رو آروم کردن و درک کردن که استرس و اضطراب باید از روان این مردم برداشته بشه و در واقع جنگ روانی حاکم بر مغز انسانها رو در وهله اول خاتمه دادن که از همشون ممنونیم....هیچی مهمتر از امنیت و عدالت نیست برای مردم در زندگیشون در هر جای دنیا...امیدوارم هیچ جامعه ای جنگ رو تجربه نکنه از این لحظه به بعد....بخدا پدرمون که هیچ جدول ابادمون درآمد ...تازه ازین به بعد باید بریم سراغ دردهای لاعلاجمون که سرمون اومد بخاطر همین جنگ ....خدا کنه باز امید به زندگی به مردم جنگ زده برگرده 🙏🏻
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      32 13
      از سمت خودت حرف بزن نه مردم قلب مردم ایران با این مثلا پیروزی نا آرامتر شده
  • حرف مردم IR ۰۶:۱۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    49 11
    خدا را شکر،تبریک به ملت ایران، تسلیت به کاسبان تبریک و تندروها
  • محمد از لرستان IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    23 46
    خخ خخ خخ جمهوری اسلامی دیگه بجای چین وروسیه مستعمره آمریکا می شه
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      3 8
      نخیر ازین به بعد آمریکا زیر سلطه ایرانه و همچنین کسانی که در مورد جمهوری اسلامی ایران دارن زر مفت میزنن
  • سیا IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    30 3
    نقطه سر خط
  • وحید IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    25 6
    ببخشید تو پوسترتون نباید عکس اقای پزشکیان رو میذاشتین !!!؟ مگه سمت امریکا ویتکاف رو گذاشتین که این سمت اقای قالیباف هستند !! ؟
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      19 0
      فکر کن به جای پزشکیان احمدی نژاد محبوب بود؟ کل توافق را به خاطر این عکس می فرستاد هوا.
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      0 2
      دوست عزیز . بذار برای یکبار هم شده با فقدان عکسش حس 100 برابر شدن قیمتها و خالی شدن سفره ها و عجز از درمان بهمون دست نده . بهمون کارها برسه کفایت میکنه . ممنون ازت
  • نظام IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    68 6
    فقط باید زندگی مردم نابود میشد و یک عده کشته میشدن لعنت به غرور و تعصب
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      5 24
      غرور و تعصب چیه اگه جنگ نمیشد نه پول بلوکه شده ای نمیدادن و تنگه به عنوان یک اهرم فشار عالی و... مذاکرات قبلی رو بریز دور این یه مذاکره جنگی بود متنی نیومده از کجا معلوم مقامات ایرانی گفتن سر اورانیوم بحثی ندارن البته که همه اینو میدونن اورانیوم بهانه ست کسی که روز اول رهبرتو میزنه دنبال چیه....یک کلمه سقوط نظام آمریکا شکست خورد نه هسته ای موشکی نابود شد نه حامیان ایران نه نظام و...
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      4 0
      خطاب به ناشناس 11:29 دقیقه. اولا اگر جنگ نمی شد پول بلوکه نمی دادند؟ پرفسور همان پول و بلکه بیشتر را باید بدهید تازه زیرساخت ها درست بشه. کاری ندارم که دیگر قیمت ها به سال پیش که پیشکش به 10 روز پیش هم برنمی گرده. دوما شما تعداد زیادی از عالی ترین افرادی که از دید شما تجربه و تخصص داشتند را دادید تا تازه برگردید به شرایط 8 اسفند 1404؟ در ثالث همان پولی که قراره قطر آزاد کنه رو که طی 4 سال دوره رئیسی و پزشکیان؛ صد بار آزاد کردید.
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    27 13
    توی وسط هیمن لحظه های شادی یه دفعه 4 تا بمب اتم میندازن سرمون.
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    14 21
    قالی جون دوست داریم سیسمونی گیت نوش جونت
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    5 54
    خب طرفداران پزشکیان بیایید و قر بدید بعد هم که دشمن خیالش راحت شد یه بمب هسته میزنه وسط تهران .... بعد بگید لعنت به تندروها و جلیلی که این نداشتن توافق به سرانجام برسه یعنی تف به وجودتون که با انتخابتون از دولت و مجلس مملکت رو به اینجا رسوندید
    • FR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      21 1
      هنوز در بند افراد و جریان ها هستید؟؟ اصولگرا و اصلاح طلبی دیگه نمونده.
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      38 2
      خیلی ناراحتی که جنگ با قیمت نابودی ایران و ایرانی ادامه پیدا نکرده؟ پاشو با جلیلی و بقیه تندروهای مثل خودت برو غزه، با دشمن بجنگ. یا نکنه جون دوست تر از این حرفایی؟ تف به وجود هر کسی که خودش هیچ کاری نمیکنه ولی انتخابش جنگ به قیمت نابودی مردمه
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      29 4
      من به رایم به پزشکیان افتخار می کنم. هرگز نمی گم لعنت به جلیلی بلکه میگم رای نیاورده و باید به انتخاب ملت تسلیم باشه. بعد دو سال هنوز شکست رو قبول نکرده و خودش و طرفدارانش دشمنی می کنن با مردم و عصبانی هستن
  • دانیال IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    13 11
    این چه توافقیه؟! ترامپ که هنوز هیچی نشده زد زیرش و گفت هیچی نمیدم که ... اسراییل هم که امروز دوباره جنوب لبنان زو زد...
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    17 5
    پیروزی عقل و منطق؛ دانش و آگاهی بر افراط گرایی و تندروی
  • سعید IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    3 16
    باید حداقل ۲۰ کشور به عنوان شاهد در جلسه حضور داشته باشند تا بعدا کسی دبه نکند. کشورهایی مانند کره جنوبی، برزیل، یوگوسلاوی، مکزیک، جمهوری چک، استرالیا، اندونزی، پاکستان، سیرالئون، پاراگوئه و تانزانیا حتنا باید شاهد این توافق باشند و پای ان را امضا کنند. سپس باید این ستد به محضر رفته و رسمی شود.
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      11 5
      این ترامپ به قول اراکی ها آنقدر " رو کنده " و وقیحه که اگر هزار تا کشور و آدم مهم و بزرگ شاهد باشند باز هم کار خودشو می کنه و خیره خیره به چشم همه نگاه می کنه
    • FR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      12 0
      باشه به ترامپ می گیم بیاد دفترخونه امضا بده.
    • محمد IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      11 2
      جهت اطلاع: کشور یوگسلاوی در سال ۱۹۹۲ فروپاشید و به پنج کشور تجزیه شد!
    • شهاب IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      8 0
      یوگوسلاوی !!!!!!؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      3 0
      هر کی میخواد امضا کنه باید تو ثنا ثبت نام کنه!!!
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    8 3
    حالا اوضاع داخلی چی میشه؟ فکر کنم خیلی داغ بشه ...
  • مجید IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    16 0
    درتقویم خاطرات مردم ایران خرداد وتیر تداعی روزهای خاصی است ازجمله پذیرش قطعنامه سال ۶۷ وپایان جنگ خانمانسوزایران وعراق وامسال هم پذیرش توافق ایران وآمریکا امیدوارم فتح بابی برای ملت ایران بشود امنیت وآرامش روانی وبهبود معیشت وورود به دوران عقلانی تحقق یابد وشعارهای کاسبان جنگ وتحریم به باد فراموشی سپرده شود کمترین حق مردم امنیت آزادی شرایط خوب اقتصادی است
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
      5 0
      این نتیجه درس نگرفتن از تاریخ هست.همانقدری که راه قدس از کربلا میگذرد و جنگ جنگ تا رفع فتنه در جهان تبدیل شد به پذیرش قطعنامه 598(که اگر 6 سال زودتر بعد از آزاد سازی خرمشهر انجام میشد با عزت بود و این همه ایرانی کشته نشده بود وزیرساخت ها از بین نرفته بود) امروز هم حسینیه شدن کاخ سفید و نابود کردن اسرائیل تبدیل شد به توافقنامه ژنو
  • مهدیار IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    5 0
    خدا رو شکر، ایشالا پایدار باشه. هیچ کشوری بدون رابطه با دنیا نمیتونه پیشرفت کنه. حداقلش اقتصاد یک نفسی میکشه.
  • فردین IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    0 3
    ایران وآمریکا نه ایران و قالیباف توافق کردن
  • محمد IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    2 0
    جالبه مردم ما انگار بدون تحریم و شرایط سخت نمیتونن اروم کنن اصلا انگار عادت کردن تو سختی و رنج زندگی کنن به هرکی میگی فکر کن برا فقط ۱ سال قیمت خونه طلا دلار ماشین دارو و هر کوفت و زهر مار دیگه ثابت بمونه و با این جمله کلیشه ای بخر که وگرنه فردا باید دوبرابر بخری مواجه نشی زندگی کنی حتی فکرش هم ارامش بخشه
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    2 0
    تنگه هرمز از امروز باز شده حالا امریکایی ها و وابسته هاشون شاید نتونن برن در کل زندگی هر چقدرم سخت ولی مردن با زجر کشیدن خیلی فقر میکنه امیدوارم روزهای بسیار خوبی پیش روی همه مردم دنیا باشه
  • طرفدار ایران جان🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮 IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    1 6
    لعنت به تمام منافقین لعنت به کسانی که فکر میکنن اگر ایران اورانیوم رو بده و تنگه رو باز و مجانیش کنه ترامپ کاریمون نداره برید بخونید یبار ایران این کارو کرد اورانیوم رو پر کرد بعدش آمریکا زد زیر همش و ما موندیم هسته ای که نصفش از دست دادیم اما مجدد با تلاش دانشمندان هسته ای ایران به لطف خدا مجدد هسته ای مون رو افزایش دادیم و چشم تموم دشمنارو کور کردیم مرگ بر منافق✊🏻
  • علیرضاتکاور IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    2 1
    یعنی اگر تحریم های اولیه و ثانویه برداشته شود و ۳۰۰ میلیارد دولار پول برگردد تمامی این تورم های چندساله که ما سرپرستان خانواده ب دوش کشیدیم و تورم و گرانی بازگشت خاهد داشت و همه و همه اقلام مصرفی و خوراکی و غیره ارزان خاهد شد انشالله همین طور هست. خداراشکر که دست امریکای اجنبی کوتاه شد
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۵/۰۳/۲۵
    3 0
    هوراااااا جنگ تمام شد خداروشکر زنده ایم توی بمباران سمته خونه ما پادگان زیاده به قدری مارو زدن دیپانه شدیم دیگه بمباران بسه